Sök

Uniqlo missar förväntningarna

Uniqlo

Foto: Caroline Englund

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Det japanska klädbolaget Fast Retailing, som äger klädmärket Uniqlo, redovisar både försäljning och resultat under marknadens förväntningar.

Det första kvartalet, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, bjöd på en försäljning på 645 miljarder yen motsvarande 53 miljarder kronor. Väntat var enligt Bloombergs prognossammanställning 657 miljarder yen.

Kvartalets rörelseresultat uppgick till 105 miljarder yen motsvarande 8,6 miljarder kronor,  att jämföra med förhandstipsen som i snitt låg på 118 miljarder.

Det första kvartalet, som sträckte sig till och med november 2018, är vanligtvis en stark period för Fast Retailing. Uniqlos försäljning i Kina följde också säsongsmönstret och utvecklades starkt men det räckte inte för att kompensera för den svaga utvecklingen i Japan där ett ovanligt milt väder pressade försäljningen av vinterkläder med traditionellt höga marginaler.

Under kvartalet föll Uniqlos rörelsevinst i Japan med hela 30 procent.

Läs mer