Techinvesteraren Tommy Jacobsons råd till blivande entreprenörer: “Du måste jobba svinmycket och stenhårt”

Breakit - Techinvesteraren Tommy Jacobsons råd till blivande entreprenörer: “Du måste jobba svinmycket och stenhårt”

Tommy Jacobson. Foto: Press

Sara Lindmark

Reporter

Finansmannen och investeraresset Tommy Jacobson berättar ärligt om entreprenörslivet.
"Jag tror det blir en väldigt obehaglig överraskning för många unga när de inser hur hårt de måste jobba".

Tommy Jacobson driver investmentbolaget Varenne, och har de senaste åren seglat upp som en allt större techinvesterare genom riskkapitalbolaget Zenith Venture Capital.

Zenith har bland annat investerat i telefonboksappen Truecaller och hörlurs- och högtalarbolaget Zound industries.

I Framgångspodden med Alexander Pärleros delar Tommy Jacobson med sig av sin personliga och yrkesmässiga resa – från botten till toppen. Han bjuder även på en rad tips för entreprenörer och lindar verkligen inte in bolagsbyggandet i något rosa fluff.

“När man har tagit in 20 miljoner kronor i sitt företag då har resan bara börjat. Det är då jobbet börjar. Jag tror det blir en väldigt obehaglig överraskning för många unga entreprenörer när de inser hur hårt man måste jobba och hur dedikerad man måste vara. Det är en livsstil”, säger han.

För att bräcka 100-miljonersvallen i omsättning krävs att du är enormt riskvillig.

“Du måste jobba svinmycket och stenhårt. Du måste försaka massa saker och fokusera på jobbet. Ofta har man svårt att hålla ihop familjen för det kräver mycket av omgivningen också”.

Okej. Om du inte har blivit avskräckt så kan du läsa vidare. För i podden avslöjar Tommy Jacobson hur du pitchar på rätt sätt.

"Man ska hålla det enkelt, presentera sin idé och ha en ekonomisk plan som inte är längre bort än två år. Tre år och framåt tycker jag bara är fantasier. Du ska ha tanke kring hur intäkterna ska komma, vilket många har idag, men för tre år sen var det bara tillväxt som gällde. Man behöver inte ha ett lönsamt kassaflöde dag ett men du ska ha en tydlig idé om hur pengarna ska komma när du kommit till en viss nivå”.

En presentation över vad du vill åstadkomma ska absolut inte bestå av 50 sidor – snarare 10, och det gäller att vara tydlig med vad du vill, vem du är och varför du tror på idén.

Från den dag du tar in pengar, oavsett om du ger ifrån dig 1 eller 25 procent av bolaget gäller det att vara medveten om att det inte längre är bara ditt bolag.

“Du måste vara beredd på att någon annan kommer ha synpunkter på allt du gör, mentalt kan det vara jättejobbigt för entreprenörer att förstå”, säger Tommy Jacobson.

Läs fler artiklar
LÄS MER