Sök

Fick 40-årigt stövellager i gåva – nu ska hon ge Acquo en ny chans

Acquo of SwedenMode

Jessica Lingonstierna. Foto: Virge Buravkov

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

50 år efter starten får den svenska stöveln en ny chans på modescenen.
"När människor började säga ’wow, de kommer tillbaka’ kände jag verkligen att det här kan bli något”, säger Acquo of Swedens grundare Jessica Lingonstierna.

För runt åtta år sedan sökte Jessica Lingonstierna ett marknadsföringsjobb på affärsmannen Bengt Sjöstrands företag. Han stod bland annat bakom den trendiga gummistöveln Acquo som var populär under 70- och 80-talet. När Jessica Lingonstierna kallades till intervju hade produktionen av stövlarna sedan länge upphört och ersatts av andra satsningar. 

”På intervjun såg jag lagret av stövlar och då berättade han om Acquo och hur populära stövlarna varit i New York, London och Stockholm. Då sa jag åt honom att starta upp det igen”, berättar Jessica Lingonstierna. 

Stöveln skulle återuppstå – med det blev ingen anställning för Jessica Lingonstierna. 

Bengt Sjöstrand skänkte henne istället sitt varulager i hopp om att hon skulle kunna blåsa liv i hans skapelse, berättar Jessica Lingonstierna.

”Jag skapade en hemsida och började göra marknadsundersökningar. När människor började säga ’wow, de (stövlarna) kommer tillbaka’ kände jag verkligen att det här kan bli något”. 

Jessica Lingonstierna sålde de kvarvarande stövlarna och använde pengarna till att uppdatera stövlarna och bygga ett nytt bolag – Acquo of Sweden. Sedan tre år säljer hon nu Acquo i en rad olika modeller och höjder på nätet. 

Produktionen sker i Kina, där stöveln tillverkas manuellt, vilket kräver mer avancerad tillverkning. Det rör sig inte om en klassisk hård stövel utan om en mjukare och mer exklusiv variant. Priset, beroende på modellen, ligger på 1500 - 4000 kronor. 

Acquo riktar sig ursprungligen till kvinnor men Jessica Lingonstierna har utökat med större storlekar mot män då det efterfrågats. Hon menar att det varit en styrka att bygga på ett redan välkänt varumärke.

Stövlarna har sålts till 37 länder och det kan bli aktuellt att koppla på fler produkter framöver, i dagsläget finns även väskor. 

Under förra året omsatte Acquo runt 1 miljon kronor. 

“Jag tror stenhårt på det här och lägger all tid, kraft och pengar på det. Men det ger resultat". 

Jessica Lingonstierna har byggt upp bolaget ensam. Det betyder att hon sköter design, kundkontakter, sociala medier och packningen själv.  I starten hade hon ingen annan som kunde marknadsföra stövlarna och gjorde det därför själv. Nu har det blivit en del av en medveten strategi. 

”Jag får bra respons från kunder och företag som tycker det är häftigt att jag visar upp och står för min produkt”. 

Hon säger sig samtidigt vara redo att skala upp snabbare och öppnar upp för partners med kapital och kompetens. Målet är att Acquo of Sweden ska bli ett stort och världskänt varumärke. 

“Jag gör något rätt för det går ganska bra, men är inget proffs. Jag går på min magkänsla hela tiden”.  

Läs mer