Transparens.
Ett ord som är en ständig källa till debatt i mediebranschen just nu. Anledningarna är flera: Annonsörer har svårt att se vart deras medieinvesteringar hamnar och affärsmodeller sviktar. Dessutom väcks frågan om de oberoende rådgivarna är oberoende – på riktigt.
I det här glappet såg bolaget Trigger Company en möjlighet att bli en tydlig motpart och hitta en affärsmodell som åter satte kunden i förarsätet.
”Många har fel incitament för annonsören”
Sedan starten hösten 2016 kan Trigger se tillbaka på en tid av medieköp i Europa och i stora delar av världen. Displaykampanjer i inte mindre än 5 olika DSP:er tillsammans med en mängd sociala köp på Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat och Twitter.
”Kunderna har varit många, och det tillkommer nya varje vecka där den gemensamma nämnaren är transparensen i vårt erbjudande. Många aktörer i branschen tar marginal på medieinvesteringen, vilket gör att de redan från start har fel incitament för annonsören: maximal spend är inte alltid det som kommer vara bäst för kunden”, säger Gustaf Wallström, försäljningschef på Trigger.
”Det finns mycket utanför Googles sfär värt att titta på”
De stora mediebyrågrupperna har egna trading desks och annonsnätverk som de rekommenderar annonsörerna att använda. Marginalerna på dessa köp är ofta omöjliga för en annonsör att få insyn i.
Så kan Trigger hjälpa dig och ditt företag. Läs mer här!
Det är också upp till mediebyråerna själva att bedöma om dessa köp är effektivare än de alternativ som står till buds.
”Man kan ju fråga sig om denna process är helt oberoende”, säger Gustaf.
Andra byråer på marknaden kommer från SEM-hållet och är därför väldigt låsta i Googles verktyg. Trigger använder också många av Googles verktyg, eftersom de ofta är mycket bra.
”Samtidigt finns det mycket utanför Googles sfär som är värt att titta på, och ställa mot Googles lösningar”, säger Gustaf.
Har medvetet valt bort kick back-avtal
För att verkligen kunna leverera på löftet om full transparens och vara en oberoende rådgivare för sina kunder, har Trigger valt att aldrig ha marginal på medieinvesteringarna för sina kunder.
Det har också varit självklart att vara helt oberoende när det kommer till val av teknik.
“Inom programmatic har vi avtal med fem av de största DSP:erna i Sverige, vi väljer den som vi tillsammans med annonsören tror kommer fungera bäst beroende på målsättningen”, säger Gustaf.
Vad säger andra kunder om Trigger och deras upplägg? Här får du svaret!
Trigger har också medvetet valt bort alla former av kick back-avtal med leverantörerna. Sådana avtal innebär nämligen att man blir premierad av leverantören för att spendera pengar hos dem.
”Kick-back är något som en del aktörer erbjuder relativt öppet när avtal tecknas, vilket blir ytterligare ett steg bort från den bästa lösningen för annonsören”, säger Gustaf.
Kunden bör undvika för många mellanhänder
Så: vilken väg behöver kunder ta för att ha koll på sina medieinvesteringar och få ut mest för sina kronor?
Enligt Trigger bör kunden kräva transparens och undvika alltför många mellanhänder. Dessutom ska man säkra att datainsamlingen kommer kunden tillgodo.
“För att kunna hålla 100% transparens använder vi gärna våra kunders plattformar och system när vi genomför köpen. Det innebär att all data samt historik alltid kommer att ägas av kunden”, avslutar Gustaf.