Sök

Reafesten är igång - då varnar Konsumentverket (igen!)

Konsumentverketrea

Foto: Istockphotos

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Klagomålen har exploderat under de senaste åren.

Vi kan räkna med dem vid alla reafester numera - varningarna för lockpriser och fulspel från butiker. Det kan exempelvis handla om varor som höjts precis innan rean för att sedan sänkas till ursprungspris, ”reapris”, eller marknadsföring som inte håller vad den lovar i butik.

Och klagomålen från missnöjda konsumenter har ökat – rejält.

För tio år sedan fick Konsumentverket in 3.700 anmälningar. I år har antalet redan passerat 15.000, rapporterar Sveriges Radio, som uppger att Konsumentverket varnar för fula tricks inför mellandagsrean.

Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, berättar att många blir förbannade när produkten de sett i reklamen är slutsåld eller dyrare i butiken. Det priset som marknadsförs är dock inte bindande för butiken.

”Det är ju en ganska vanligt uppfattning hos konsumenter att man har rätt att kräva priset som står på hyllkanten eller i annonsbladet eller på tv, men så är det inte. Det är det priset som man får i kassan som man avtalar om”, säger Anna Lindström till SR. 

Läs mer