Sök

The Humble slår förväntningarna – bolaget bakom bambutandborsten säljer för 60 miljoner

The Humble COKlimathotetMiljö

Oskar Holmblad. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svenska The Humbles bambutandborste har fått en flygande start, med kraftigt ökad omsättning för varje år som gått.

När Breakit senast rapporterade om den snälla tandborsten kunde vi berätta att bolaget omsatte 23 miljoner kronor under 2017, med ett resultat strax under miljonen.

Då meddelade företaget att man siktade på att omsätta cirka 50 miljoner innan årets slut. Det målet kommer bolaget bakom bambutandborsten att klå med råge. Innan året är slut räknar de med att nästan ha tredubbla den totala försäljningen, som kommer att landa kring 62 miljoner kronor.

“Vi har etablerat oss på ytterligare marknader, men kanske främst stärkt oss på de marknader där vi redan existerar. I Norge har vi tagit ungefär 5 procent av marknaden sett till försäljningsvärdet inom kategorin”, säger Oskar Holmblad, försäljningschef på The Humble Co.

Utvecklingen har alltså gått bättre än förväntat i rena siffror, något som Oskar Holmblad delvis tillskriver den ökade miljömedvetenheten i samhället.

“Vi satte ett ambitiöst mål inför 2018 och har jobbat hårt, dedikerat och smart; och vind i seglen är såklart även att den den generella utvecklingen i samhället är ett avsteg ifrån plast i den mån det är möjligt. EU-lagstiftningen som träder i kraft 1 januari 2020, med förbud mot exempelvis sugrör och bomullspinnar i plast, är ett steg i rätt riktning. Den utvecklingen tror vi inte kommer att trappas av, utan snarare intensifieras”, säger han.

Utöver försäljningen i konventionella kanaler har man också lanserat fler produkter och inlett ett antal viktiga samarbeten under året. Dels i form av ett samarbete med SAS, som kommer att erbjuda tandborstarna på sina flygplan, dels har man slagit sig in på hotellmarknaden.

“Om man betalar 1500 spänn för en hotellnatt och får en tandborste i plast så speglar det inte bilden som hotellen vill ge av att de är klimatmedvetna”, säger Oskar Holmblad.

En annan stor del av verksamheten är deras sociala arbete, där de skänker 3-5 procent av omsättningen till den oberoende organisationen the Humble Smile Foundation, som driver munvårdsprojekt till förmån för behövande barn. En organisation som också har växt under året, enligt Oskar Holmblad.

“Det är egentligen rätt så enkelt, ju fler tandborstar vi säljer, desto mer kan vi hjälpa. Vi har i dagsläget hjälpt mer än 60,000 barn och givet vår utveckling tror jag bara att vi har skrapat på ytan”.

Läs mer