Sök

Från farfar till Drottning Kristina – han har sökt alla ägare till Caravaggio-tavlan

KONSTKapitaletMålning

Foto: AP Photo/Bas Czerwinski

Breakit

Breakit

Den som råkar sitta på en tavla av konstnären Caravaggio kan skratta hela vägen till banken. Tyvärr är det inte alltid så lätt att veta, vilket svenske Peter har fått erfara.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här. 

En Caravaggio-målning på The Order of Saint Johns har värderats till närmare 100 miljoner kronor. Caravaggio själv har beskrivits som en av 1500-talets stora rebeller. Han målade helgon men med vanligt folk som motiv, vilket betraktades som radikalt på den tiden. Han dog 1610, men konstnärens leverne har fortsatt att engagera, inte minst dem som tror sig äga någon av hans tavlor. En av dem är Peter. 

”Jag ärvde den av farfar”, säger han.

Farfar hade köpt tavlan 1927, i tron att det mycket riktigt var en Caravaggio. Men Peters farfar hade köpt flertalet tavlor av stora konstnärer som sedan visade sig vara förfalskningar. Därför fanns det inte några riktigt trovärdiga skäl att tro att just denna tavla var målad av Caravaggio. Sedan ringde telefonen. 

”Det var en man från Malta som ringde upp mig. Han sa ’jag vet att du har den där tavlan’, säger Peter. 

Mannen visade sig vara expert på Caravaggio, och frågade om han inte kunde få titta på tavlan. Peter hämtade honom på Skavsta flygplats, och tog med maltesen hem. 

”Då sa han att jag måste restaurera den”, säger Peter. 

Det fanns redan då goda skäl att betvivla att tavlan var just en Caravaggio. Motivet är en man med en spegel i händerna. Han har trasiga kläder, är grov i ansiktet, och i hörnet av tavlan finns en dödskalle och en bok. Exakt samma motiv av Caravaggio beskrivs i en auktionskatalog från 1700-talet. Det fanns bara ett problem: på tavlan som såldes den gången syntes mannens båda tummar. På Peters tavla syntes bara en. 

”Så vi vill veta om det fanns en till tumme som var övermålad, för i annat fall är den här tavlan absolut inte den som fanns i konstkatalogen”, säger Peter. 

Han sökte utförseltillstånd hos Riksantikvarieämbetet, och sedan skickades tavlan till Florens. Restaureringen tog närmare ett år. Men på vägen kom svaret. 

”När de sedan restaurerade tavlan så hittade de en tumme till”, säger Peter. 

Tyvärr var inte tummen i sig ett bevis på att Peter satt på en tavla som potentiellt kunde vara värd 100 miljoner kronor. Konstvärlden är full av fall där en tavla först har betraktats som en förfalskning, sedan som äkta, och därefter som en förfalskning igen. 

”Tavlorna har ju inget DNA direkt”, säger Görel Cavalli-Björkman, före detta förste intendent på Nationalmuseum. 

Hon har skrivit en bok om ämnet, och beskriver bland annat förvirringen om Rembrandts livsverk. I tidiga böcker om Rembrandts produktion refererar man till runt 800 målningar. Sedan har siffran reviderats ned med åren. 

”Rembrandt-gruppen har tagit ned det till ungefär 300”, säger hon. 

Peter har lyckats identifiera nära nog vartenda ägare till tavlan, som genom åren har vandrat från hand till hand och land till land. En av ägarna var Drottning Kristina. Men även om han nu är närmare svaret än någonsin, och trots att tavlan har två tummar och inte en, så var experterna ändå inte övertygade. 

”De sa som slutsats att ’det finns inget som motsäger att det här skulle kunna vara en Caravaggio. Men om jag vore du skulle jag nog sluta med efterforskningarna. För innan du har fått det där till en Caravaggio, så har du förlorat alla pengar’”. 

OBS: Peter heter något annat. 

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här.

Läs mer