Sök

KRÖNIKA

"Julklappen till Mittmedias anställda serveras med armbågen"

Mittmedialokaltidningarnättidningar

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark. Bild: Press.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

God jul alla 2.000 anställda i Mittmedia – som ser ut att bli uppköpta av Schibsted-ägda Polaris. Men frågan är vad Polaris ska göra med en koncern på ruinens brant?
Det är en julnöt att försöka knäcka i mellandagarna, skriver Emanuel Karlsten.

En av nästa års största medieaffärer verkar så gott som klar nu. Den stora mediekoncernen Mittmedia köps, av allt att döma, upp av Schibsted-ägda Polaris.

Mediepodden analyserar denna vecka allt om nästa års stora, förmodade, medieaffär. Vi pratar med medie-räven Robert Rosén som avslöjade affären, som förväntas gå i lås närsomhelst. Samtidigt är allt rimligtvis väldigt nervöst innan något avtal är undertecknat. I branschen har det länge ryktats att Mittmedia har haft fram till nyår på sig - sedan är pengarna slut.

Mittmedia har under en längre tid köpt upp massor av tidningar i mellersta och norra Sverige, försökt samordna och digitalisera, men har haft enorma problem med ekonomin i omställningen. Det har lett till att kapitalet är slut, en ny aktör måste komma in. Schibsted var, genom Svenska Dagbladet, intresserad redan tidigare. Även då pratades det om att affären var klar, men då stupade den.

Så varför är det intressant nu igen när koncernen rimligtvis går ännu sämre? Vi pratar om det i Mediepodden, men det kan sammanfattas med “relationer”. Och kanske också att Polaris, en norsk medieaktör med 35 mediehus, behöver något Mittmedia har. Deras teknik och publiceringsplattform? Eller bara att de ser att de kan lyckas med något Mittmedia inte kan?

Polaris är kända för att skära ned, att driva tidningar med låg bemanning och att lyckas driva mediehus med ovanligt positiva resultat. 151 miljoner norska kronor plus förra året (med en omsättning på 1,4 miljarder norska kronor). På bara fem år har de lyckats kapa 230 miljoner norska kronor i kostnader, genom sänkta löner och uppsägningar.

Julklappen till de 2.000 anställda i Mittmedia är därför serverad med armbågen. Det kommer bli ett tufft 2019 för koncernen med enorma förändringar. Än en gång ritas mediekartan om, när ytterligare en medieaktör försvinner upp i en av de stora.

Allt detta analyseras i detalj i veckans Mediepodden.

Där pratar vi också om hur man ska tolka årets största poster i sociala medier, samt om det är smart av Bonnier att licensera ut Veckorevyn.


 

Läs mer