Sök

Därför har Spotify rasat på börsen (och så tror experterna om framtiden)

SpotifySpotifys börsnotering

Spotify handlas på New York-börsen. Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify hajpades sönder inför sin börsnotering.
Nu är det inte lika glatt.
Breakit reder ut mekanismerna bakom börsfallet.


Det var en av årets mest hajpade börsnoteringar. Spotifys ovanliga direktlistning (en börsnotering utan att ta in något kapital) skickade ringar på vattnet i affärsmedier världen över.

Tusentals svenskar slängde sig också på köpknappen den 3 april, och tiden efter. Den som köpte en Spotify-aktie på noteringsdagen fick betala runt 166 dollar. Efter en initial dipp steg sedan priset till som mest 199 dollar per aktie.

Sen hände något. Sett till gårdagens stängningskurs (den 20 december) ser Spotifys facit för 2018 ut så här:

• Sedan sommarens kursstopp: −42,4 procent

• Jämfört med öppningskursen på noteringsdagen: –31 procent

• Jämfört med det så kallade referenspriset: –13,2 procent

Höstens börsfrossa har satt sina spår.

Men som Breakit tidigare noterat har Spotify fallit mer än teknikbolagen i det så kallade FAANG-indexet (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google). Detta trots att bolaget har levererat väl i linje med sina prognoser.

Så vad är det som händer?

1. Teknikbolagens höga värderingar omprövas

Inget dramatiskt har hänt med Spotify sedan börsnoteringen. Man har lanserat en ny version av sitt gratiserbjudande, börjat försök att runda skivbolagen genom direktuppladdning och förberett en lansering i Indien.

"Spotify har verkligen levererat vad de sade att de skulle leverera, så det är inte där felet ligger", säger Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye.

Han pekar på att streamingjätten Netflix också har fallit, ungefär lika mycket som Spotify. Något som Tomas Otterbeck ser som en mer rättvisande jämförelse, än att mäta Spotify med de mer mogna teknikbolagen.

"Detta handlar om att investerarkollektivet har börjat ifrågasätta de höga värderingarna i hajpade teknikbolag, vilket började med att Facebook störtdök i somras", säger Tomas Otterbeck.

2. Hotet från konkurrenterna

Under hösten har det pratats om en "tech-frossa" på Wall Street. Christopher Lyrhem, aktiestrateg på SEB, pekar dock på att det till stor del är en missvisande benämning.

Digitala jättar som Salesforce, Amazon, Microsoft och Paypal ligger alla på tvåsiffriga plustal hittills i år. Däremot ligger bolag som Facebook, Netflix och Apple på minus.

Det finns alltså ingen generell tech-frossa, utan det som sker är nedvärderingar av vissa techbolag.

Den bakomliggande anledningen handlar om rädsla för en dämpad konjunktur globalt, vilket slår mot bolag som Spotify.

"Tillväxtbolag som ännu inte har börjat leverera resultat kan gå bättre än andra i uppgång med anledning av stora förhoppningar, men också sämre än andra i nedgång. Spotify är ju ett tillväxtbolag, men också olönsamt", säger Christopher Lyrhem.

Han menar att det nya läget på börsen har gjort att marknaden har omvärderat Spotify på en central punkt: Hotet från Amazon, Apple och Alphabet (Googles ägarbolag) – som alla satsar hårt på musiktjänster.

"I diskussionen tidigare har man blundat lite för konkurrenssituationen. Konkurrens måste värderas rationellt, och man har tre riktiga giganter som konkurrenter, trots att Spotify gjort och fortsatt gör mycket rätt samt investerar kraftigt i en förbättrad produkt", säger han.

3. Spotify väljer tillväxt, inte lönsamhet

SvD Börsplus skrev inför Spotifys notering en analys som mynnade ut i ett köpråd.

"Med reservation för en allmän börskrasch så är vår bästa bedömning att Spotifys aktie handlas runt 200 dollar direkt eller inom ett år", skrev tidningens Peter Benson.

Den 16 juli, när kursen stigit till 190 dollar, togs köprådet bort.  

Peter Benson ser dock inte den dalande kursen som ett tecken på något större misstroende mot Spotify från marknadens sida.

"Där Spotify befinner sig nu är inte på något sätt alarmerande svagt. Om det skulle finnas ett stort misstroende från marknaden så är det värre än så här", säger han.

Tomas Otterbeck ser stora möjligheter i Spotifys aktie – på lång sikt. Men kortsiktigt tror han att aktien kan falla än mer, eftersom bolaget så tydligt prioriterar att växa framför att nå lönsamhet.

"Alla olönsamma bolag som varit överhajpade har en tendens att halveras när det blir tråkigare tider. Om de fortsätter att inte prioritera lönsamhet är chanserna inte jättegoda för att kursen ska gå upp", säger Tomas Otterbeck och fortsätter:

"Men som jag ser det är det långsiktiga caset i Spotify starkt. Om du ska investera på ett par års sikt så är det givetvis när aktierna står lågt som du ska köpa".

Peter Benson är kluven.

"Spotify är stora, starka och bra. Men man har tuffa konkurrenter, så det är svårt att säga var det landar".

Läs mer