Spotify och Netflix svarar på Facebook-kritiken

SpotifyFacebookDataskydd

Daniel Ek. Foto: Ann Jonasson

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Techjättarna säger att de inte har läst användarnas meddelanden.

Gårdagens avslöjande från New York Times visade att Facebook under lång tid gav flera stora techbolag tillgång att läsa och ändra i användarnas privata meddelanden. Något som ska ha möjliggjorts genom att användarna har använt Facebook för att logga in på tjänster som exempelvis Spotify och Netflix.

Men techbolagen har inte varit sena med att svara på kritiken. Facebook själva säger att de inte på något sätt dolde den här tillgången för användarna – samt att det de gjort inte är något ovanligt.

“För att du ska kunna skriva ett meddelande till en Facebook-vän inuti Spotify, till exempel, behöver vi ge Spotify “write access”. För att du ska kunna läsa meddelanden som skickas tillbaka, behövde vi Spotifys “read access”. “Delete access” betyder att om du raderade ett meddelande inifrån Spotify, så skulle det också raderas från Facebook. Inga tredjepartsaktörer läste dina privata meddelanden, eller skrev meddelanden till dina vänner utan tillstånd. Många nyhetsartiklar antyder att vi skickade över privata meddelanden till våra partners, vilket inte är korrekt”, skriver de.

I ett uttalande skriver Netflix att de inte tog del av användarnas meddelanden under perioden som möjligheten fanns.

“Genom åren har vi provat olika sätt för att göra Netflix mer socialt. Ett exempel på detta var en funktion vi lanserade 2014 som lät medlemmar rekommendera tv-serier och filmer till sina Facebook-vänner genom Messenger eller Netflix. Den var aldrig särskilt populär så vi stängde ned den funktionen 2015. Aldrig under tiden hade vi åtkomst till privata meddelanden på Facebook eller frågade om möjligheten att få det”, skriver bolaget.

Svenska streamingjätten Spotify pekades också ut som ett av bolagen med tillgång till privata meddelanden. De har i en kommentar till Di Digital meddelat att de inte heller har nyttjat möjligheten att få åtkomst till privata meddelanden.

”Spotifys integration med Facebook har alltid syftat till att dela och upptäcka musik och podcasts. Spotify kan inte läsa användares privata Facebook-meddelanden via några av våra nuvarande integrationer”, skriver de till sajten.

”Tidigare, när användare delade musik från Spotify, kunde de addera en text som var synlig för Spotify. Det har sedan dess upphört. Vi har inga bevis att Spotify någonsin har nyttjat tillgång till användarnas privata Facebook-meddelanden.”

Läs mer