Sök

De vill vända upp-och-ned på skönhetsindustrin – köper egen utbildning

Dashl

F.v: Christina Saliba, Nina Akbari, Linda Mehrens, Arbilina Nissan och Camilla Läckberg. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Dashl startar egen utbildning för att få fler kringresande frisörer.

“Tänk vad smidigt det skulle vara om frisören kunde komma till dig, istället för att du skulle gå till frisören!"

Den tanken utgör grunden för Stockholmsbolaget Dashl. Bolaget har skapat en digital plattform där privatpersoner kan boka olika sorters stylister till den plats som passar bäst för dem. För att förverkliga sin entreprenörsdröm har grundarna tagit in 2 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer från bland annat författaren Camilla Läckberg och PR-proffset Christina Salibas gemensamma investmentbolag Invest in her.

Nu har Dashl tagit ett nytt steg i utvecklingen av sin affärsmodell och köper upp den svenska stylistutbildningen Mehrens academy.

“Att inrätta en Dashl-akademi är ett affärsstrategiskt beslut för att kunna höja vår kvalitetsgaranti mot kunderna ytterligare. Nu är vi i en position där vi kunde köpa Sveriges bästa skönhetsskola istället för att bygga upp en egen”, säger Nina Akbari, medgrundare av Dashl, i ett pressmeddelande.

Den exakta prislappen har parterna valt att hålla för sig själva men klart är att det handlar om ett miljonbelopp.

Under 2017 hade Dashl i princip ingen omsättning och gjorde en förlust på 1 miljon kronor – bokslutssiffror som inte är ovanliga för startups under sitt första år. Idag har över 300 stylister anslutit till plattformen.

Mer om digitaliseringen och utvecklingen av skönhetsbranschen får du höra på Breakits event Beauty & Fashion tech den 4 april 2019. Läs mer och boka early bird-biljett här!

Läs mer