Mitt i turbulensen – Löwengrips skönhetsbolag växer: "Business as usual"

Breakit - Mitt i turbulensen – Löwengrips skönhetsbolag växer: "Business as usual"

Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Det har stormat en del kring Isabella Löwengrip under hösten – men skönhetsmärket fortsätter att växa.

Det tuffar på för Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius skönhetsmärke Löwengrip Beauty.  

I somras berättade duon att de räknade med att omsätta 70 miljoner i år. Nu avslöjar de att bolaget redan omsatt över 80 miljoner kronor. 

”Vi är ett av de snabbast växande skönhetsmärkena i Europa med en stabil lönsamhet”, säger Pingis Hadenius till Breakit. 

Hon berättar att de arbetat hårt med försäljning, distribution och återförsäljare under året. 

"Många tror kanske att väldigt mycket av vår försäljning bara handlar om att Isabella marknadsför oss. Det är oerhört viktigt, men ännu viktigare är att vi får in mycket data från konsumenterna, data om vad de vill ha, så att vi utvecklar kvalitetsprodukter man vill köpa igen och igen", säger Pingis Hadenius. 

Datan genereras bland annat från Isabella Löwengrips medieplattformar och bolagets Instagram, uppger Hadenius.

Löwengrip Beauty gick nyligen in i USA där man för stunden arbetar med att bygga upp varumärket och utveckla samarbetet med Amazon Luxury Beauty. Pingis Hadenius räknar med att skala upp med fysiska butiker senare under 2019.

”I USA står Amazon för 50 procent av försäljningen online inom skönhet så det är en viktig pusselbit innan nästa steg tas”, säger hon.

Pingis Hadenius har tidigare sagt att det finns planer på att gå till börsen, men att det då är "börsens finrum" och inte de mindre listorna som gäller vid en eventuell notering.

Nu säger hon att någon notering i dagsläget inte är aktuell.

"Vi skulle kort och gott inte gynnas av det. VI behöver inte kapitalet och det skulle bara stjäla väldigt mycket tid från oss. Vi kan växa snabbt eftersom vi kan ta snabba beslut hela tiden. Jag tror inte de strategin idag skulle rimma väl med hur man ska agera som ett börsnoterat bolag".

Enligt Isabella Löwengrip har hon och Pingis Hadenius blivit kontaktade av flera brittiska investmentbanker och riskkapitalbolag under året. 

"Vi har tagit lite möten men eftersom den strategiska matchningen är viktigast kommer vi att vänta tills någon sådan dyker upp. Vi växer gärna en bit över 100 miljoner kronor innan vi eventuellt tar in en partner i bolaget", skriver hon i ett mejl till Breakit.  

Få kan ha undgått den senaste månadens turbulensens kring Isabella Löwengrip. Det var i slutet av november som entreprenören meddelade att hon skulle ta ett break – som med facit i hand blev kortvarigt – och uppgav att det fanns en hotbild mot henne och barnen.  

Kvällstidningarna har skrivit spaltmeter om händelserna, och i Breakit Daily har Breakits reporter Erik Wisterberg analyserat vilken påverkan det kan ha på hennes affärer.

Nu säger Pingis Hadenius till Breakit att uppståndelsen inte haft någon effekt på deras bolag.

"Det är business as usual."

Ser ni någon effekt på försäljningen av den ökade uppmärksamheten?

”Det är sådan himla kort period men det har inget med vår affärsverksamhet att göra. Det enda du kan relatera det till är just att trafiken på Isabellas medieplattformar ökat". 

"Det är klart att det är och har varit jättetufft för Isabella, men det är då man testas också, och det här har inte påverkat verksamheterna. Vi har en otroligt stabil och tydlig grund och arbetsfördelning".

Löwengrip Beautys största marknad utgörs fortfarande av Sverige och fokus ligger på Norden, USA och norra Europa. I nuläget finns inga planer på att erövra nya marknader.

Pingis Hadenius säger att de vill undvika att expandera för snabbt.

”Det är ett av de klassiska misstaget retailers gör. Man tycker det är kul att sätta upp flaggor i olika länder med återförsäljare här och där. Det är viktigt att växa och utveckla det man redan har”.

I dag äger de två grundare hälften vardera av Löwengrip Beauty. 

”Vårt grundläggande mål är att ha en genomsnittlig omsättningstillväxt med 50 procent per år”, säger Pingis Hadenius.

Mer om utvecklingen i skönhetsbranschen får du höra på Breakits event Beauty & Fashion tech som är tillbaka den 4 april 2019. Se till att boka early bird-biljett redan nu!

Läs fler artiklar
LÄS MER