Sök

H&M-aktien faller efter försäljningsrapport

H&M

Karl-Johan Persson, vd H&M.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

"Även om 6 procent kan se ut som en hälsosam tillväxt bör det ses i skenet av H&M:s dåliga utveckling motsvarande kvartal i fjol", skriver storbanken.

H&M backar 6 procent på måndagsförmiddagen efter att bolaget levererat en kvartalsförsäljning marginellt sämre än förhandstipsen. De analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av fokuserar på ett lätt jämförelsekvartal och risken för att försäljningen lyftes av stora reavolymer.

H&M-gruppens försäljning var 6 procent upp i det fjärde kvartalet (september-november), att jämföra med genomsnittet av 16 analytikers estimat som låg på en försäljningsökning om 6,5 procent, enligt Infront Data.

I det fjärde kvartalet för ett år sedan sjönk H&M:s försäljning 2 procent.

"Även om +6 procent kan se ut som en hälsosam tillväxt bör det ses i skenet av H&M:s dåliga utveckling motsvarande kvartal i fjol", skriver Morgan Stanley.

H&M släpper sin fullständiga rapport den 31 januari och först då kommer det stå klart i vilken utsträckning bruttomarginalen tyngts av prisnedsättningar. Det hindrar dock inte analytikerna från att spekulera där såväl Berenberg som RBC sätter frågetecken för hur stora reavolymer som kan ha tyngt lönsamheten i det fjärde kvartalet.

RBC konstaterar vidare att även om H&M helt klart förbättrat sitt erbjudande jämfört med för ett år sedan så finns det en risk för ytterligare marginalpress under 2019.

Läs mer