Sök

Så går klädjätten – H&M avslöjar färska siffror

H&M

Foto: TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

För ett år sedan kollapsade aktien efter H&M:s försäljningsmiss.
Nu var det – återigen – upp till bevis för H&M.

Klockan 8:00 på måndagsmorgonen var det dags för H&M att redovisa försäljningen för september-november.

Det var upplagt för en rysare för aktieägarna, då analytikernas förväntningar spretade rejält. De spådde en försäljningsökning på 3-9 procent i lokala valutor. En sammanställning som Infront Data gjort av 16 analytikers prognoser pekade på en försäljningsökning på 6,5 procent.

"Med en aktie som mer än halverats sedan all-time-high, samtidigt som kursen rusat 30 procent de senaste tre månaderna, är frågan hur en avvikelse mot konsensus tas emot, åt endera hållet", skriver nyhetsbyrån Direkt.

Ökar med 6 procent

När rapporten släpptes kom följande datapunkter:

# Försäljningen i lokala valutor ökade med 6 procent. Därmed är rapporten strax under analytikernas förväntningar.

# Totalt landade försäljningen på 65,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

# För hela räkenskapsåret 2018 ökade försäljningen i lokala valutor med 3 procent till 210,4 miljarder kronor. 

Ett år sedan svarta börsdagen

Det var nästan exakt ett år sedan H&M:s aktiekurs slaktades efter att försäljningen missat förhandstipsen rejält. Kurskollapsen den 15 december i fjol på 13 procent blev det enskilt största på 16 år, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Den gången levererade H&M en försäljningsminskning för sitt fjärde kvartal på 2 procent. Väntat var en ökning på 5 procent.

Dagens rapport lär leda till betydligt mindre dramatiska kursrörelser.

Läs mer