Hossein Sadr grundade Carpetvista – så blev han störst i världen på mattor

Breakit - Hossein Sadr grundade Carpetvista – så blev han störst i världen på mattor

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Nu berättar Carpetvistas grundare Hossein Sadr om sin osannolika resa.

Hans historia är så gott som oskriven i svenska medier.

Trots det är Hossein Sadr mannen bakom ett av Sveriges lönsammaste och största e-handelsbolag.

2005 drog han igång försäljning av mattor på nätet i det majoritetsägda bolaget Carpetvista. Tio år senare hade han byggt ett bolag som omsatte en kvarts miljard och gjorde en vinst på nästan 40 miljoner kronor.

“Det går aldrig, mattor vill man känna på innan man köper, sa folk till mig när jag drog igång. Men de fick fel och jag rätt”, säger Hossein Sadr och skrattar.

Han hörde av sig till Breakit i veckan efter att vi publicerat en artikel om ett av hans andra bolag. I den artikeln hade vi beskrivit honom som en riktig doldis men, efter lite övertalning, var Hossein Sadr nu beredd att berätta sin entreprenörshistoria.

Den tar sin början dryga 30 år tillbaka då han 1986 kom till Sverige som politisk flykting från Iran. I diktaturens Iran hade Hossein Sadr vänner och klasskamrater som blev avrättade för sina politiska åsikter och han såg ingen framtid framför sig i landet.

Istället blev Sverige och Malmö hans nya hemvist och det var här som han började bygga upp sitt nya liv.

“Efter något år i Sverige började jag läsa till civilingenjör i Lund och jag fick lite senare erbjudande att börja jobba på Ericsson. Men jag kände att det inte var något för mig utan började med egna affärer istället”, säger Hossein Sadr.

En fördel han hade som egenföretagare var hans breda kontaknät runt om i världen:

“Många av mina vänner och släktingar i Iran hade också fått fly så jag kände folk lite överallt. Det gjorde det enklare att hitta leverantörer och kontakter”, säger Hossein Sadr.

Lite av en slump började han jobba som grossist inom mattbranschen. Den första kunden blev jätten Ikea.

“Det var helt osannolikt egentligen. Jag ringde bara upp Ikea, fick ett möte och en vecka senare var affären klar. Vi fick sälja för flera miljoner direkt”, minns Hossein Sadr.

2003 sålde han grossistverksamheten men två år senare gav han sig alltså in i matt-branschen igen, denna gång med en renodlad digital affärsidé. Tajmningen och konceptet med en matthandel på nätet visade sig snabbt vara helt rätt.

“En viktig faktor för vår framgång var att vi tidigt satsade på egna kollektioner. Det är i princip ett måste om du ska lyckas på nätet, annars blir marginalerna för dåliga”, säger Hossein Sadr.

Redan från början byggde han en egen teknisk plattform för verksamheten.

“När vi startade fanns det knappt några lösningar att köpa så vi hade inte så mycket val. Men i efterhand kan jag se att det var en avgörande sak att vi fick kontroll över tekniken och alla flöden själva. Det gav oss ett försprång som vi sedan behållit”, säger Hossein Sadr.

Carpetvista växte snabbt och blev efter några år en av de största mattförsäljarna i världen med 10.000-tals olika modeller av handknutna mattor. Tack vare de egna kollektionerna så lyckades Hosein Sadr hålla upp lönsamheten trots att konkurrensen tilltog.

“Carpetvista var inget företag, det var och är en bankomat”, säger Hossein Sadr och skrattar.

Men trots det starka kassaflödet blev hans affärskompanjoner för några år sedan sugna på att sälja bolaget och i mitten av 2015 anlitades en finansiell rådgivare för att hitta en ny ägare.

“Jag ville inte sälja men när mina partners ville casha in så gav jag med mig. Att köra vidare själv var inget alternativ – jag vill kliva av tåget tillsammans med de som jag börjat resan med”, säger Hossein Sadr.

Intresset bland inte minst riskkapitalbolag var stort och till sist var det riskkapitalbolaget Littorina som vann budgivingen om Carpetvista. I december 2015 klev man in som majoritetsägare i bolaget. Prislappen vill Hosein Sadr inte avslöja men enligt Breakits källor värderades Carpetvista till mellan 300 och 400 miljoner kronor i transaktionen.

Idag äger han fortfarande 22 procent i Carpetvista men är inte längre aktiv i bolaget. Istället har Hossein Sadr investerat i nya entreprenörsprojekt.

“Jag älskar att se entreprenörer lyckas bygga upp hållbara och fungerande företag. Det är det som jag brinner för och där vill jag hjälpa till med kapital och min erfarenhet”, säger han.

Hossein Sadr har intressen i en hel rad företag men just nu ligger mycket av hans fokus på mjukvaruföretaget Elastycloud. Det var Elastycloud han ville berätta om när han mailade Breakit i veckan.

“Egentligen pratar jag inte så gärna om min verksamhet eller mig själv men om det hjälper mina entreprenörer och bolag så gör jag ett undantag. Elastycloud har tagit fram en fantastisk lösning som faktiskt har en världspotential”, säger Hossein Sadr entusiastiskt och fortsätter:

“Det är en lösning som automatiserar och gör det gratis att komma igång att använda e-handelsplattformen Magento. Tidigare kostade det kanske en kvarts miljon i utveckling för en e-handlare bara att lägga över driften”.

Själv har han investerat i över 15.000 timmars utveckling för att ta fram den nya lösningen och nu är Elastycloud redo att skörda frukterna av detta arbete.

“Nu har vi max ett år på oss att ta den här unika positionen, sedan kommer konkurrenterna att vara där. Potentialen är enorm. Helt säker kan man aldrig vara men jag skulle säga att vi har 80 procents chans att göra något riktigt stort av det här nu”.

Hur stort då?

“Jättestort. Jag är övertygad om att det här blir mycket större än Carpetvista. Men helt säker är jag inte, det kan man aldrig vara som entreprenör”.

Läs fler artiklar
LÄS MER