Därför rasar Schibsted på börsen - trots Aftonbladets digitala tillväxt

Breakit - Därför rasar Schibsted på börsen - trots Aftonbladets digitala tillväxt
Rolf Erik Ryssdal, vd Schibsted
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Både Aftonbladet och de svenska e-handelsbolagen går starkt. Men aktien faller kraftigt på grund av dystra framtidsprognoser för den franska Blocket-kopian Leboncoin.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Den norska mediejätten Schibsted kom med sin kvartalsrapport på fredagsmorgonen. Siffrorna för det tredje kvartalet var bättre än vad analytikerna förväntat sig men aktien föll ändå med över 5 procent på fredagsförmiddagen. Orsaken var att den franska radannonssajten Leboncoin, som Schibsted äger, flaggade för klart lägre tillväxt de närmaste kvartalen. 

Leboncoin har varit en stor ekonomisk framgång hittills men användarnas skifte från desktop till mobil gör att lönsamheten sjunker eftersom det är svårare att ta mycket betalt för mobilannonser. Dessutom ska den franska Blocket-kopian införa en ny teknisk plattform under första kvartalet vilket ytterligare drar ner tillväxten. Ledningen guidar nu för en tillväxt i Leboncoin på mellan 15 och 20 procent under 2016 vilket är hälften så mycket som analytikerna i genomsnitt hade räknat med.

Men när det gäller det sammanlagda rörelseresultatet (EBITDA) så överraskade Schibsted positivt. Det resultatmåttet hamnade på 556 miljoner miljoner norska kronor vilket var 3,3 procent högre än analytikernas prognoser. Omsättningen under kvartalet blev marginellt lägre än förväntat och slutade på 3673 miljoner norska kronor.

Den svenska delen av mediehuset hjälpte till att dra upp resultatet. Schibsted Sveriges rörelseresultat före avskrivningar blev 123 miljoner norska kronor och det var 13 procent bättre än vad analytikerna spått inför rapporten.

Bakom det starka resultatet från den svenska delen ligger både kostnadsbesparingar och tillväxt inom den digitala sektorn. Aftonbladet ökar andelen digitala intäkter från 30 till dryga 37 procent jämfört med samma period förra året. Den sammanlagd omsättningen föll dock med knappa 5 procent till 471 miljoner norska kronor. Trots att intäkterna från papperstidningen fortsätter att rasa lyckas Aftonbladet öka rörelseresultatet med drygt 3 procent till 63 miljoner norska kronor.

Även Svenska Dagbladet visar på en resultatökning i kvartalet - plus 5 miljoner norska kronor vilket var 1 miljon bättre än samma period året innan. Omsättningen föll med 1 miljon till 216 miljoner norska kronor.

Det som verkligen drar upp resultatet för den svenska delen är annars investeringarna i svenska e-handelsbolag som görs i affärsområdet Schibsted Growth. Här ingår bland annat bolag som Prisjakt och Compricer.

Omsättningen växte här med 9 procent till 256 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet ökade med drygt 22 procent till 66 miljoner norska kronor. I rapporten pekar ledningen speciellt ut Prisjakt som framgångsrikt i kvartalet. Förutom i Sverige går Prisjakt starkt i Norge, Storbritannien och Nya Zeeland, enligt rapporten.

Läs fler artiklar
LÄS MER