Sök

Nätläkaren ska bli störst – här är faktorerna som kan stoppa segertåget

SKLDigital vårdcentralPolitik

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Lägre ersättning och hårdare tag mot nätläkarnas reklam – det kan bli resultatet av en ny utredning.
”Det är många som reagerat och en del har väldigt offensiv marknadsföring", säger Anders Henriksson, vice ordförande i SKL.


I år har debatten om digital vård rasat, och vi har nog bara sett början på vad som komma skall. Nätläkaren Doktor.se, som fått uppmärksamhet för sin avgiftsfria tjänst, säger sig nu fått upp farten rejält.

Det är avsaknaden av patientavgifter i Landstinget Sörmland som gör det möjligt för personer att besöka nätdoktorn utan att betala. 

Men det finns faktorer som riskerar att bromsa tillväxten.

I våras beslutade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om en patientavgift på minst 100 kronor vid digitala besök. Rekommendationerna, som inte är bindande, träder i kraft vid årsskiftet. Nu ligger avgörandet hos landstinget Sörmland, vars beslut däremot kan tvinga Doktor.se att börja ta betalt. 

Monica Johansson är ordförande i landstingsstyrelsen. 

"Vi kommer att ta upp ärendet igen efter årsskiftet då den nya majoriteten är på plats", säger hon.

Anders Henriksson är vice ordförande i SKL. 

”Vi hoppas naturligtvis att den rekommendation som beslutas nu respekteras”, säger Anders Henriksson.

Reklam är en annan fråga som seglat upp på agendan och Anders Henriksson berättar att SKL för stunden utreder nätläkarnas marknadsföring i Sverige. 

Breakit har tidigare granskat Krys reklam, som kritiserats för att locka till onödig vårdkonsumtion

”Det är många som reagerat och en del har väldigt offensiv marknadsföring, då behöver vi fundera över det här och hur de etiska förutsättningarna ska se ut”, förklarar Anders Henriksson.

Det kan på sikt innebära strängare reglering av hur digitala vårdgivare får uttrycka sig i sin reklam.

Utöver det ser man även över den ersättningen nätläkare får vid varje besök, 650 kronor, och huruvida den har beräknats korrekt.

”Vi får de första rapporterna nu och under våren kan vi bli lite mer konkreta”, säger Anders Henriksson.

Vad tycker Sörmland då, ett år senare efter att Doktor.se tågade in? 

“Min bild är att den avgiftsfria vården varit bra. Mindre administrativt på vårdcentralerna i form av bemanning bland annat”, säger hälsovalschefen Asghar Farahani Shiviari. 

Samtidigt har de totala besöken i primärvården i Sörmland ökat med 4-5 procent. Regionen har tillsatt en utredning för att få svar på varför. 

Asghar Farahani Shiviari berättar att han sett sig flitigt uppvaktad under året – av nätläkare som funderar på etablering i regionen.  

”Nästan alla stora kända bolag har varit här och pratat med mig 8-9 gånger”, berättar han.

Det innefattar aktörer som Kry, Min Doktor Capio och Doktor24 – men någon deal har det inte blivit ännu.

”De flesta känns nöjda med de avtal de har. Det är andra saker än avgifter som är viktiga, som stödet de får och de förutsättningar som finns i landstingen”. 

I Sörmland är Doktor.se och ett antal mindre aktörer registrerade, och här har man satt ned foten flera gånger när nätläkares reklam gått överstyr.

”Ibland passerar de gränsen och där har vi haft utmaningar med våra vårdgivare för att de ska hålla sig på rätt nivå. Är de för aggressiva får de backa”, säger Asghar Farahani Shiviari.

Kan du ge ett exempel?

”Så fort det kommer en signal om att ’vi lovar si eller så’ säger vi till. Som att vi inte använder ordet gratis, inget är gratis för det är skattemedel, men alla de stora nätläkarna kallar det gratis”.

Läs mer