Sök

Techprofiler investerar i Denjo dogs: “Att vara hundägare är en livsstil”

Denjo dogs

Sara Wimmercranz, Victoria Carlsson, Robin Grann, Susanne Najafi och Saeid Esmaeilzadeh. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Entreprenörerna bakom husdjursplattformen Denjo dogs tror sig ha hittat en lucka i marknaden. Nu ska riskkapitalbolaget Backing Minds och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh hjälpa till att täppa igen den.

Hundägaren och entreprenören bakom glassvarumärket Yollibox, Victoria Carlsson, tyckte att det saknades bra produkter för sin fyrbenta vän. Tillsammans med Robin Grann, grafisk formgivare och produktdesigner, startade hon Denjo dogs 2017. Det beskrivs som ett livsstilsvarumärke för husdjursprodukter.

“Att vara hundägare är en livsstil, där både hälsa och hållbarhet är otroligt viktiga delar. Det är något som marknaden för hundfoder förstått, men resten av branschen för husdjursprodukter har missat det. Vi på Denjo dogs utnyttjar denna möjlighet genom att skapa en inspirerande försäljningskanal med ett komplett utbud av produkter som kombinerar hållbarhet, funktionalitet och design” säger Victoria Carlsson, i ett pressmeddelande.

Nu får de ett tillskott i kassan. Riskkapitalbolaget Backing Minds, som drivs av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, investerar tillsammans med Serendipity-grundaren Saeid Esmaeilzadeh, 2.6 miljoner kronor i Denjo dogs. Backing Minds blir den största externa ägaren i bolaget.

Pengarna ska gå till fortsatt expansion och en breddning av sortimentet.

“Vi har tillsammans med Saeid diskuterat gapet som finns mellan den framväxande målgruppen av medvetna husdjursägare som har sociala medier som inspirationskällor för sina inköp – och bristen på produkter som går i linje med kundernas krav”, säger Susanne Najafi på Backing Minds.

Saeid Esmaeilzadeh som är en av grundarna av Serendipity-gruppen, har tidigare arbetat med djurhälsa i Swecure och koncernen Voff Science.

Den globala marknaden för sällskapsdjur uppgår enligt pressmeddelandet till 109 miljarder dollar och har en tillväxttakt på 10 procent per år. Mellan 2003 och 2014 har de pengar som djurägare spenderar på sina hundar och katter fördubblats.

Läs mer