Sök

Vandalism och bristande kvalitet hotar elsparkcyklarna

BirdLime

Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Intresset för elskotrar som hyrs ut via mobilappar tycks vara på väg att svalna.

Det skriver Wall Street Journal då de två stora amerikanska bolagen på området, Bird och Lime, sänker sina mål för framtida kapitalinjektioner.

För Birds del är i nuläget målet att ta in kapital till en bolagsvärdering på 2 miljarder dollar, motsvarande drygt 18 miljarder kronor. Det är en betydligt lägre nivå än bolaget tidigare eftersökt, enligt tidningens källor som säger att målet sänkts på grund av bristande intresse.

Rivalen Lime, som nyligen lanserade sin tjänst i Stockholm, har också sänkt ambitionerna. Bolaget uppger nu för investerare att det söker en värdering på mellan 2 och 3 miljarder dollar, motsvarande 18 till 27 miljarder kronor. Enligt Wall Street Journals uppgiftslämnare har Lime tidigare indikerat att det ville ha en värdering på 4 miljarder dollar.

Tidningen skriver vidare att flera investerare hoppas att konsolidering inom elskoterområdet kan minska bolagens förluster. Bland annat har nättaxitjänsten Uber uppgetts vara intresserat av ett köp på området och de senaste veckorna fört samtal med Bird och Lime.

En rad praktiska problem har visat sig svårhanterade för elskoterbolagen. Bland annat har skotrarna ofta inte varit tillräckligt stryktåliga och gått sönder fortare än beräknat. Enligt Wall Street Journal har skotrar på vissa marknader haft en livslängd på bara två månader, vilket inte ens gett tillräckliga intäkter för att täcka inköpspriset.

Ett annat problem är vandalism, ofta uppvisat på sociala medier där människor vält långa rader med parkerade skotrar. I fredags skrev vi om en Voi som blev kastad ned i Mälaren. Det svenska elsparkcykelbolaget tog nyligen in 450 miljoner kronor i riskkapital från en rad tunga aktörer. 

Ett litet San Francisco-baserade företag inom appbaserad elskoteruthyrning, Scoot Networks, fick i somras rätten att operera en flotta på upp till 650 fordon i staden. Men bara två veckor efter lanseringen hade mer än 200 skotrar redan stulits eller vandaliserats så att de inte gick att reparera.

Det var betydligt värre än företagets vd Michael Keating räknade med, när han hoppades kapitalisera på uppmärksamheten kring Bird och Lime.

"Vi antog på förhand att om stöldfrekvensen var väldigt hög, och vandalismfrekvensen var väldigt hög, fanns det ingen chans att de här andra företagen kunde driva sin verksamhet. /…/ Det visade sig vara en underskattning", säger han till Wall Street Journal.

Läs mer