Sök

Dags att pitcha din idé för en investerare? Här är 5 bra knep

Pitch

Pressbild från Sting från årliga Sting-dagen

Breakit

Breakit

Du kommer ingen väg med världens bästa affärsidé – om du inte kan prata för den. Här är några tips på hur du får investerare och kunder på kroken.

En gång i månaden får studenterna vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet testa att pitcha sina idéer inför en investerarpanel. Den norska sajten Dagens Näringsliv har sammanställt elevernas bästa tips.

Problem, lösning, sälj

Uppbyggnaden av en pitch kan delas upp i tre steg. Peka på och exemplifiera ett problem. Berätta hur du har tänkt att lösa problemet. Berätta vad personerna vinner på att investera i eller köpa produkten.

Berätta inte allt

Men var medveten om vad du utelämnar, då är det möjligt att förutspå vilka frågor som kommer att ställas efteråt – och du kan förbereda bra svar. Om du talar om vad produkten ska kosta, förbered dig på frågor om varför du valt just den prissättningen.

Utelämna tekniska detaljer

Det är helt enkelt slöseri med tid. Den som är intresserad kommer att fråga om det ändå.

Öva på pitchen

Dina teammedlemmar är inga bra personer att träna på. Testa att framföra pitchen för någon oinsatt som inte jobbar med det här varje dag.

Beräkna kortare tid

Har du 120 sekunder på dig? Klocka pitchen till 110 eller mindre när du övar. Då har du tid till att hämta andan en extra gång.

Läs mer