Nu värvar SL – för att bygga det nya biljettsystemet

Nu värvar SL – för att bygga det nya biljettsystemet

Åk kollektivt med betalkort, en digital plånbok eller med en mobilbiljett.
Det är framtiden för Stockholms resenärer när SL storsatsar på digitalisering – och rekryterar till den nya IT-avdelningen.
– Det är en av sakerna vi satsar på för att göra kundupplevelsen bättre, säger Per Thelin på SL.

Varje dag nyttjar 850 000 stockholmare kollektivtrafiken i länet, en siffra som stadigt ökar. Men i en värld som blir allt mer digitaliserad har utvecklingen inte gått i samma takt som resenärerna förväntar sig, när det gäller tekniken som gör de nästan tre miljoner dagliga resorna möjliga.

SL-appen ska utvecklas kraftigt

Därför jobbar nu trafikförvaltningen – som ansvarar för driften hos SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten – på att bygga tjänster som motsvarar resenärernas höga förväntningar. Där är utvecklingen av biljettsystemet en central del. En kvarts miljard läggs på att utveckla systemet som ska göra det smidigare att resa med SL.


”Först ut jobbar vi på att man som resenär ska kunna köpa och använda sitt betalkort eller mobila plånbok som en enkelbiljett direkt i tunnelbanespärren eller bussen, detta lanseras redan under 2019”, säger Per Thelin, chef för Utveckling och digitalisering på SL.

Vill du jobba med att utveckla kollektivtrafiken i Stockholm? Läs mer och ansök här!

SL:s app ska också utvecklas kraftigt, bland annat ska periodbiljetter införas, i stället för bara enkelbiljetter som i dag.

”Vi ser även stora fördelar för våra resenärer med att utveckla en tjänst som säkerställer att de inte betalar mer än de egentligen behöver och optimerar kostnaden under månaden mellan de enkel- och periodbiljetter SL erbjuder.”

”Det kommer påverka tre miljoner resor varje dag”

Utvecklingen av ett nytt biljettsystem är ett led i SL:s vision att möta resenärernas förväntan på en bättre digital upplevelse.

För att lyckas med detta vill organisationen bli mycket snabbrörligare och gå från en förvaltningsorganisation till en modern utvecklingsorganisation där ”agilt”, ”devops” och ”moln” är tydliga ledord.

Därför rekryterar Trafikförvaltningens IT-avdelning just nu 45 nya medarbetare såsom produktägare, scrum masters, tech leads och UX-designers.

De kommer att få jobba med allt från AI och Big Data, digital signage, till Internet of Things, kameraövervakningen i tunnelbanan och andra tekniska utvecklingar.

”Det handlar om roliga utmaningar som kommer påverka tre miljoner resor och hundratusentals personer varje dag.”

Biljettsystemet är bara en del i den stora utvecklingen

Biljettsystemet är bara ett av stegen i digitaliseringen av lokaltrafiken. Uppkopplade fordon som skickar statistik över sin position, hur många som kliver på och av, och en AI som kan upptäcka fel i trafiken innan de uppstår är också delar i utvecklingen.

”Vi kommer jobba med agila team som sätts in där det händer mest för tillfället. Så vi söker individer som ser möjligheterna i de här teknikerna och kan ta täten när det gäller utvecklingen”, säger Per.

Är du den som Trafikförvaltningen söker? Läs mer och ansök här!

Läs fler artiklar
LÄS MER