Sök

Acasts värdering närmar sig 2 miljarder – här är vägen framåt efter jätterundan

Acast

Erik Wisterberg är reporter på Breakit. Foto: TT samt Breakit.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Tre möjliga alternativ framåt för poddplattformen som just fick in 300 miljoner kronor i riskkapital.

Acast-grundaren Måns Ulvestam flaggade för drygt ett år sedan för att poddplattformen skulle börsnoteras. Enligt Breakits uppgifter var tidsplanen initialt fokuserad på hösten 2018.

Men i somras stod det klart att bolaget – under den nye vd:n Ross Adams – valt att sätta de planerna på halt. Man ville komma närmare lönsamhet, innan en börsnotering kunde ske.

Istället slår Acast nu till med en av årets största riskkapitalrundor, som kommunicerades under tisdagskvällen. 300 färska miljoner plockas in från institutionella investerare som Första AP-fonden och Swedbank Roburs fonder. Nyheten rapporterades först av Di Digital.

”Vi ska främst investera i expansion och tillväxt, bland annat genom att lansera i ett nytt språkområde i Europa. Vårt fokus är på att ta in fler podcasts och få upp antalet lyssnare”, sade Acasts vd Ross Adams till sajten.

En central uppgift fattades dock: Hur mycket Acast, bolaget som kallar sig "världens största marknadsplats för podcasts", är värt.

Enligt Breakits källor, som fått affären presenterade för sig, landade värderingen på runt 2 miljarder kronor inklusive investerat kapital. Det innebär en värdering, pre money, på minst 1,7 miljarder kronor.

Financial Times uppger idag att värderingen på Acast nu ligger på just 1,7 miljoner kronor.

Det är en rejäl ökning jämfört med den senast kända värderingen på 1,1 miljard i samband med en riskkapitalrunda hösten 2017.

Så vad ska Acast ha pengarna till?

Här är tre vägar framåt:

1. Börsen

En börsnotering under 2019 får ses som huvudspåret. Grundarna har tydligt signalerat att de vill gå den vägen. Att flera befintliga ägare går in med mer kapital nu tyder på att de tror att värderingen vid en börsnotering kan öka ordentligt om Acast får möjlighet att skala upp ännu snabbare innan den sker.

Ribban har nu höjts rejält, i och med den nya värderingen på nära två miljarder kronor.

2. Uppköp

Nyligen körde Izettle offentligt spåret med en börsnotering, men valde istället att förhandla fram en försäljning av hela bolaget till Pay Pal.

Enligt flera källor har Acast fört diskussioner med olika aktörer om ett uppköp. Det återstår att se om någon av dem är beredd att hala upp mer pengar än vad Acasts ägare tror att de kan ut via en börsnotering.

För Spotify, som satsar hårt på att bredda plattformen med just poddar, skulle Acast vara intressant i och med att man erbjuder ett sätt för podcast-skapare att tjäna pengar.

Vd:n Ross Adams är dessutom en Spotify-veteran. Spotify brukar dock inte göra så pass dyra förvärv.

3. Hotet

Just nu skakar börserna rejält. Gårdagen var svart i New york – och techaktierna faller. Spotify – en förebild för Acast – handlades i somras för nära 200 dollar per aktie. Motsvarande siffra i dag är under 135 dollar.

Acast är helt beroende av annonsörernas budgetar, en av de första utgifterna som stora företag brukar skära ned på under lågkonjunktur. Om vi skulle gå in i en mer allvarlig lågkonjunktur, med större och mer långsiktiga börsfall, samtidigt som Acasts just nu höga tillväxt skulle bromsas in av en svalnad annonsmarknad, kan läget för bolaget förändras.

Då kan beslutet att skjuta upp börsnoteringen, som i dag tycks logiskt, straffa sig.

Läs mer