Sök

Här är alla digitala verktyg som svenska startups är beroende av

StartupsrecommendMostphotosSaaS-tjänster

Sanna Bengtsson, Viktor Jansson och Victor Sundén.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Vilka är startupvärldens digitala älsklingsredskap? Sanna Bengtsson, Viktor Jansson och Victor Sundén har frågat 102 bolag. Här är svaret.

Sanna Bengtsson, Viktor Jansson och Victor Sundén tröttnade på att navigera genom den stora djungeln av olika techverktyg och molntjänster.

“Det är så tidskrävande att hitta rätt bland alla tiotusentals olika tjänster. Hur katten ska man veta vilket man ska välja?” säger Victor Sundén som själv driver den digitala bildbyrån Mostphotos.

Trion bestämde sig för att fråga 102 personer, de flesta grundare, från 102 olika startups vad som gör deras arbete enklare. Bland de svarande finns exempelvis Sqore, Instabridge, Tink, Teamtailor, Billogram och Volumental. Resultaten har de samlat på Startupsrecommend.com.

“Det här är vårt sätt att ge lite vägledning till entreprenörer. Generellt kan man säga att Google är för startups vad Ikea är för nyinflyttade – det börjar alltid där. Frågan är vad som händer vid nästa steg - när det finns möjlighet att betala för sig,” säger Victor Sundén.

En app som hamnade oväntat högt på topplistan är kommunikationsverktyget Slack. Tjänsten lanserades 2013 och låter användare bland annat skicka privata meddelanden, diskutera i grupper och gruppchatta. I april tog bolaget in 160 miljoner dollar i riskkapital, som enligt dagens kurs motsvarar 1,3 miljarder kronor.  

“Vi var alla förvånade över att Slack var så populärt. Det är så himla nytt men har ändå fått sådan spridning. Det är ett väldigt tydligt exempel på att det går väldigt snabbt att växa internationell och nå en global publik,” säger Victor Sundén.

Även om Google Adwords dominerar i kategorin “betald media” så rekommenderar flera entreprenörer att använda Microsofts Bing Ads.

“Bing kan vara en så pass bortglömd kanal att bristen på konkurrens gör den väldigt billig. En annan sak som förvånar mig med resultaten är att alla bolag klagar över att det är så svårt att rekrytera men vi såg att nästan inga kan rekommnedera några verktyg inom området. Där borde det finnas stor potential,” säger Victor Sundén.

Spana in listan nedan!

TIO I TOPP

1. Google Analytics
2. Google Drive
3. MailChimp
4. Slack
5. Github
6. Google AdWords
7. Dropbox
8. Trello
9. MixPanel
10. Facebook Ads

Så fungerar verktygen

  • Google Analytics - Gratisverktyg för webbanalys.

  • Google drive - Lagring och synkronisering av valfria filformat på molnet.

  • Mailchimp - Verktyg för att skicka nyhetsbrev.

  • Slack - Samarbetsverktyg där användare kan skicka meddelanden och gruppchatta.

  • Github - Ger utvecklare möjlighet att dela kod med varandra.

  • Google Adwords - Tillåter dig att köpa annonser i sökresultat .

  • Dropbox - molntjänst som erbjuder lagringsutrymme av datorfiler över internet.

  • Trello - Tjänst för att planera, samarbeta och organisera.

  • Mixpanel - Analysverktyg för webbappar och sajter.

  • Facebook Ads - Reklam för hemsida, produkt eller tjänst på Faceook.

Läs mer