Sök

Efter Stockholms stads oro – få klagomål mot elsparkcyklarna

VoiStockholmPolitik

Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Elsparkcyklarnas utbredning har inte lett till det kaos som Stockholms stad befarade. Tvärtom har få klagomål och olycksanmälningar kommit in till Trafikkontoret.

Den oro som Trafikkontoret kände inför en anstormning av tusentals hyrtjänster för exempelvis elsparkcyklar och cyklar har inte förverkligats.

Det berättar projektledaren Johan Sundman för Breakit.

“Inte som det ser ut idag. Det fungerar helt okej som det ser ut”, säger han.

Idag rapporterade vi att hajpade Voi, tillsammans med Lime och Wind, hade kastats ut från Madrid. Anledningen var enligt det lokala stadshuset att tjänsterna inte hade gjort tillräckligt för att informera användarna om vilka regler som gäller för fordonen.

Tidigare har Stockholm stad varnat för att ett förbud mot tjänsterna kan bli aktuellt – de följde utvecklingen med oro.

Den oron finns inte längre enligt Johan Sundman.

“Vi fört samtal med bolagen om hur man ska komma åt att det inte ställs fordon överallt, utan att de hamnar på bättre ställen där de inte är i vägen för exempelvis synskadade eller handikappade”, säger han och fortsätter:

“Vi har träffat Lime, Voi och något bolag till, och vi för kontinuerliga samtal både med dem och andra som är intresserade. Men oron som fanns från början har inte infriats.”

Han berättar också att de inte har fått in så många klagomål som de förväntade sig efter lanseringen. De verkar inte heller ha medfört någon dramatisk ökning av olyckor i trafiken.

“Vi har fått in en olycksanmälan, det är väldigt lite”, säger Johan Sundman.

Samtidigt följer Trafikkontoret utvecklingen i staden. Antalet bolag som är intresserade av att etablera sig är fortfarande högt.

"Idén är väldigt bra med små elektriska cyklar som du lätt kan ta dig fram i stan med. Vi ska inte stoppa idén. Men det gäller att se till att de inte är i vägen för andra."

Trafikkontorets jurist tittar fortfarande på vilka möjligheter som finns att reglera den nya sektorn. Men enligt Johan Sundman är det fortfarande osäkert vad de får, eller vad de vill göra.

"Vi är inte i närheten av att komma fram till vad vi vill göra än."

Läs mer