Sök

Soundtrack Your Brand inleder tungt samarbete med McDonald’s

Mcdonald'sAbsolut Vodka

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Soundtrack Your Brand, som distribuerar Spotify till företagskunder, har inlett ett samarbete med restaurangjätten McDonald’s i Sverige.

”Vi har samarbetat med Soundtrack Your Brand för att bryta ny mark inom musik i kommersiella miljöer. När det kommer till kundupplevelsen är varje detalj viktig, och det är häpnadsväckande hur mycket man kan åstadkomma med hjälp av musik”, säger Kajsa Dahlberg Gardiner, Digital Lead på McDonald’s Sverige i en kommentar.

Soundtrack Your Brand började planera samarbetet med McDonald’s Sverige redan 2014 och har idag byggt upp ett musikbibliotek med över 800 låtar anpassade till McDonald’s Sveriges varumärke. Musiken har tagits fram tillsammans med musikkuratorerna på Soundtrack Your Brand.

"Musik är viktigt för kundupplevelsen och en bra kundupplevelse är viktigt för oss! Som all annan typ av varumärkeskommunikation sänder musiken signaler om varumärket. Precis som att McDonald’s Sverige inte använder olika loggor på olika restauranger över landet, så tycker vi att det är väldigt viktigt att vi har ett enhetligt sound i våra restauranger – ett sound som är baserat på vår musikidentitet. Vi har nu ett enhetligt McDonald’s brand sound i alla restauranger som använder Soundtrack Your Brand", säger hon.

Tidigare i år stod det klart att Soundtrack Your Brand, som förenklat är en leverantör av Spotifys tjänster till företag, tagit in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Telia Sonera. Bolaget ägs av grundarna, samt "vanliga" Spotify och en rad riskkapitalister, däribland svenska Northzone.

”Tidigare behövde verksamheter stå ut med föråldrade musiksystem, tidskrävande och komplicerade manuella lösningar, eller att använda konsumentlösningar som riskerar att bryta mot branschens regleringar”, förklarar Ola Sars, vd och medgrundaregrundare på Soundtrack Your Brand.

Läs mer