Sök

Undersökning visar: svenskar vill inte bli spionerade på i butiken

IbeaconCapgemini consulting

Foto: Linus Sundahl-Djerf/Svd/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Ja till personliga erbjudanden – nej till att bli kartlagd genom Ibeacon-teknik. I en ny undersökning sticker svenskar ut genom att vara mest rädda om sin integritet.

Riktad reklam är omdebatterat eftersom det kan inkräkta på konsumentens integritet, eller åtminstone upplevas som obehagligt.

Konsultbolaget Capgemini har studerat över 220.000 kundreaktioner på sociala medier kopplade till 65 stora detaljhandelsföretag i världen. Rapporten visar att konsumenter gärna vill ha individualiserade kunderbjudanden – men helst utan att behöva lämna ifrån sig personlig information.

Svenska konsumenter är mest extrema i båda avseenden – de är mest öppna för den här typen av riktade erbjudanden men också mest oroade över dataintegritet.

“Kunderna vill ha mer personaliserade erbjudanden, men är samtidigt restriktiva med att dela med sig av sin personliga data. Man litar inte på att företagen ska vara varsamma med informationen eller hur den används,” säger Håkan Erander, ansvarig för Retail & Consumer Products på Capgemini, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar att handeln måste ta frågor som rör säkerhet och intrång i privatlivet på allvar.

  • 76 procent av konsumenterna tycker allra minst om bristfällig datasäkerhet och 51 procent tycker minst om påträngande återförsäljarled, alltså att man får erbjudande som man inte vill ha.
     

  • 84 procent är negativt inställd till teknik som följer konsumentbeteenden i butik och som identifierar kunden utan att tydligt indikera att det görs, exempelvis genom ansiktsigenkänning.

Läs mer