Sök

Adam Hogbring ska biffa upp säljet hos KIT

Kit

På bilden: Adam Hogbring och Linda Öhrn Lernström. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Adam Hogbring rekryteras till rollen som business director på mediebolaget Kit.

Nyligen slutade Robert Brännström som chefredaktör på den omtalade mediesatsningen Kit, och ersattes av Jenny Agö. I samma veva kunde vi också berätta att Kit – som för ett par år sedan byggde upp en redaktion med minst ett dussintal handplockade journalister – blott har fyra reportrar kvar.

Den kommersiella sidan stärks däremot upp, och nu rekryteras en ny 'business director' i form av Adam Hogbring. Han kommer bli en "viktig spelare för Kits kommersiella affär", och kommer närmast från rollen som affärsutvecklingschef på produktionsbolaget Nexiko. 

"Jag ser fram emot att bli en del av Kit och deras fortsatta satsning på att skapa framgångsrikt rörligt content. På Kit kan jag få utlopp för min kärlek till storytelling och varumärken", säger Adam Hogbring i pressmeddelandet. 

Bakom Kits journalistik döljer sig en egenutvecklad teknikplattform, "story engine",  som förenklar och effektiviserar innehållsskapandet i sociala medier. Kit har fått stort genomslag för dessa berättande videos, och vill nu sälja tekniken på bred front. I somras delades bolaget  upp i två delar – ett teknikbolag och ett mediebolag. 

"Efter bolagsdelningen har vi kunnat renodla och tydliggöra våra tjänster för marknaden. Vi ser en stor efterfrågan på vår prisbelönta video, säger Linda Öhrn Lernström, vd för Kit.

Adam Hogbring är först i raden av ett antal rekryteringar inom rörligt innehåll. 

"Vi är otroligt glada över att Adam kommer till oss. Han har en bred erfarenhet av rörligt innehåll, vilket är själva ryggraden i vår verksamhet. Med hans erfarenhet kommer vi få extra styrka med att hjälpa våra befintliga och nya kunder att nå ut med sitt rörliga berättande", säger Linda Öhrn Lernström.

Läs mer