Sök

Billograms finska rival Zervant lockar allt fler kunder i Sverige

BillogramZervant

Mattias Hansson, vd för Zervant. Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den svenska faktureringstjänsten Billogram har blivit en succé på hemmaplan. Men nu kan läget bli tuffare. Den finländska konkurrenten Zervant växer snabbt på svensk mark.

Att bygga ett internationellt bolag och snabbt ta sig ut från hemmamarknaden Finland har hela tiden varit målet för Mattias Hansson, Tuukka Koskinen och Patrik Ekman. De grundande Zervant 2010 och året efter lanserades tjänsten. I dag hanterar företaget betalningar för runt 400 miljoner kronor i månaden.

“Vi har alla erfarenhet av att bygga bolag, och har saknat enkla, digitala verktyg. Med hjälp av vår produkt vill vi att vem som helst ska kunna driva eget företag”, säger Mattias Hansson, medgrundare och vd för Zervant.

Trion valde tidigt att gå in i Sverige, som har dubbelt så många invånare som Finland. Efter tre år börjar nu många mikroföretag och svenskar som driver enskild firma att känna igen varumärket Zervant, enligt Mattias Hansson.

“Sverige är vår absolut största marknad och står för en fjärdedel av tillväxten. Vi har lite olika vinkel beroende på land och i Sverige erbjuder vi inte bara fakturering utan även bokföring för enskild firma och tidsrapportering. Du kan göra allt i samma program vilket ger en bättre helhetsbild", säger han.

Den största konkurrenten på svensk mark är fakturatjänsten Billogram som vi har skrivit om tidigare.

“Vi ser positivt på konkurrensen och tycker det är bra att det dyker upp nya startups som försöker förbättra den här världen. Vi har byggt ett system som lätt kan överföras till nya marknader och vår målsättning är att fortsätta växa i Europa,” säger Mattias Hansson.

Sedan våren 2010 har trion tagit in riskkapital i olika omgångar. I mars i år gjordes den största rundan hittills. Riskkapitalbolaget Conor Venture Partners kom in som finansiär när stärkte Zervant kassan med 1,5 miljoner euro, motsvarande 14 miljoner kronor.

“Vi tog in pengarna för att kunna expandera till Tyskland och Frankrike. Det har gått jättebra och vi har en stark tillväxt i båda länderna. Totalt växer vi med närmare 5.000 bolag i månaden. Planen är att expandera till nya länder i början av nästa år, högst sannolikt kommer vi att börja med England", säger medgrundaren.

Just nu har Zervant 65.000 kunder varav 20.000 är svenska. Kunderna betalar en månadsavgift beroende på sin storlek. Även om Zervant “växer så det knakar” är intäkterna ganska blygsamma. Mattias Hansson räknar med en omsättning på 5 miljoner för 2015.

“Fram tills nu har vi satsat på att få snabb spridning. Nu när nästa steg att bygga upp en mer aggressiv omsättningstillväxt också. Ett bra tecken är att 80 procent av våra kunder hittar till oss självständigt, många hör om oss från en kompis eller annan företagare. Det tyder på att folk gillar vår produkt,” säger Mattias Hansson.

För ett år sedan hade Zervant nio anställda. I dag är de 20 personer, och framtiden ser ljus ut.

“Trenden med e-faktura började 2012 i Finland och samma sak kommer att hända i alla länder. Pappersfakturan håller på att dö ut och då behövs det någon form av program som är uppkopplad till de här e-faktura-operatörerna. Jag tror på en kraftig tillväxt i branschen,” säger Mattias Hansson.

Läs mer