Sök

Byggde upp Rysslands största möbelsajt – nu säljs hans Westwing till fondjätten

WestwingUppköphandel

Gregory Gorelik. Foto: Istockphotos/press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Grundaren återinvesterar vinsten när hans ryska möbelsuccé säljs.
”Mitt ägarintresse idag är avsevärt större", säger svenska vd:n Gregory Gorelik.

För tre år sedan berättade vi om Gregory Gorelik. Efter utbildningen på Handels och en rad projekt bestämde han sig för att ta en paus. Tanken var att fundera ut nästa steg genom att arbeta som bartender på en kryssningsbåt i Karibien – men ödet, eller rättare sagt den tyska inkubatorn Rocket Internet, ville annorlunda.

Rocket internet, som Kinnevik tidigare ägde andelar i, övertalade Gregory Gorelik att flytta till Ryssland.

Han pratade redan flytande ryska och valde bort Karibiens värme mot Moskvas kalla vintrar. Uppdraget: att bygga upp möbelsajten Westwing på den omogna ryska e-handelsmarknaden.

Under Gregory Goreliks ledning växte sajten snart till att bli Ryssland största. Westwing Ryssland omsatte runt 1 miljard rubel, motsvarande 136 miljoner kronor, under förra året.

Nu har ägaren Westwing Group sålt möbelsajten. Koncernen noterades på Frankfurtbörsen i oktober och har valt en europeisk strategi där den ryska och brasilianska verksamheten sålts.

”För oss som lokala grundare blev det en utmaning att hitta en köpare med samma syn på framtiden och strategin", berättar Gregory Gorelik.

Köpare är Elbrus Capital Funds, en fond med fokus på Ryssland, och över 1 miljard dollar i förvaltade tillgångar.

"Det här är väldigt bra för oss, nu har vi fått en investerare som har stor förståelse för, och vill prioritera, den ryska marknaden”, säger Gregory Gorelik.

Den ryska affärssajten Kommersant som varit i kontakt med en analytiker uppskattar att affären kan vara värd över 1 miljard rubel som alltså motsvarar omkring 136 miljoner kronor. 

”Det är absolut en bra affär och positivt för mig att den skett”, kommenterar Gregory Gorelik utan att gå närmare in på de finansiella detaljerna.

Rocket Internets modell fungerar som så att han fick ett mindre ägande i samband med uppstarten av Westwing. I och med att bolaget säljs har kapital frigjorts och Gregory Gorelik väljer att återinvestera i bolaget.

”Mitt ägarintresse idag är avsevärt större. Vi är flera som återinvesterar och vi kommer vara kvar och är motiverade”.

Westwing har inget fast sortiment, istället dyker det hela tiden upp nya tillfälliga erbjudanden. Sajten förhandlar med och reserverar produkter från leverantörer världen över varpå kampanjer genomförs och produkterna beställs hem och levereras till kunderna. Målet är att hålla priserna 30 procent under konkurrenternas.

”I Ryssland sker nästan all betalning när produkten når dörren, 94 procent. Det leder också till att avbokningar och returer är högre, säger Gregory Gorelik.

Samtidigt måste kunderna registrera sig, vilket 5 miljoner personer gjort, för att handla och ta del av erbjudanden.

”Det är ett bra sätt att generera leads. Du får deras kontaktuppgifter även om du inte har de produkter de söker just då. Det ger en gratis möjlighet att nå kunderna med erbjudanden över mejl istället för att köpa ny reklam hela tiden”. 

Den nya ägaren har lovat att investera mer pengar i utveckling. Tanken är bland annat att dra igång en kompletterande modell som blir mer som en traditionell e-handel med ett fast sortiment. Personalstyrkan ska utökas från 140 till 200 personer och Gregory Gorelik behåller sig roll som vd. 

Den ryska marknaden har utvecklats mycket på kort tid. Han berättar att fler konkurrenter har gett sig in på banan, servicen har förbättras och logistik- och leveransföretag blivit seriösare. I dag finns Westwing i hela Ryssland och även Kazakstan. I Moskva finns en egen budfirma medan resterande områden använder sig av tredjepartsleverantörer.

Samtidigt finns gott om utvecklingspotential och den ryska onlinehandeln av möbler uppgår bara till 4 procent idag, att jämföra med 10 procent på många utvecklade marknader.

”Något som skiljer oss åt är att vi har mycket produkter som inte är tillgängliga i Ryssland, som Stelton och Kosta Boda till exempel”.

Gregory Gorelik berättade tidigare för Breakit att han återkommande sagt att han planerar att sluta om ett halvår. Nu känns det mer avlägset än någonsin.

”Det är kul att det är startupkänsla igen. Under en period var det mycket förvaltning , men nu ska vi bygga saker och den biten trivs jag med". 

Osäkerhet kring ekonomin och sanktioner har skapat oro på marknaden. Gregory Gorelik berättar att många svenskar lämnat den ryska marknaden.

"Jag hängde en del med Avito-gänget och Kinneviksbolaget Yell förr. Det finns ett litet svenskt entreprenörsgäng kvar men det har blivit mindre”.

Kan Ryssland bli hett igen?

”Det tror jag absolut. Det är en enorm marknad där många nischer inte är tagna än. Folket är väldigt utbildat och lönenivåerna låga. Man kan göra mycket här, speciellt om ekonomin vänder”. 

Läs mer