Sök

Nyhetsanalys

Här är förklaringen till kraschen i spelbolaget

StarbreezespelbranschenGaming

Starbreeze har haft en tuff resa utan mycket utväxling senaste året. OBS! Denna bild är manipulerad. Bildmontage av Breakit, baserat på pressbilder.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Kursen har rasat med 85 procent och senaste storsatsningen floppar.

Uppdatering: Den här artikeln publicerades den 23 november. Sedan dess har bolagets vd lämnat Starbreeze och bolaget är satt i rekonstruktion.

Starbreeze är ett av Sveriges absolut främsta företag inom dataspelsbranschen. Bolaget startades redan 1998 och de senaste sju åren har den stora kassakon varit spelserien Payday, som har sålts i över 17 miljoner exemplar. 2013 – när Payday 2 släpptes fick bolaget sitt stora genombrott på Stockholmsbörsen. På tre år lyfte aktiekursen från 0,8 kronor till över 26 kronor. Det är alltså en ökning med över 3000 procent.

Sedan började Payday-försäljningen  – av naturliga skäl – avta. Marknaden väntade på nästa superhit. Sedan väntade den lite till. Och lite till.

I augusti 2017 kom det första stora raset och sedan dess har börsresan varit brutal. Från den absoluta toppen 2016 har över 85 procent av bolagsvärdet gått upp i rök. Bolagets vd, Bo Andersson Klint, tvingades i veckan sälja av aktier för flera miljoner för att täcka upp lån han tagit tidigare för att köpa aktier på en högre kurs.

Den stora räddningen för att vända trenden skulle vara det nysläppta spelet Overkill: The walking dead (OTWD). Men mottagandet har varit minst sagt ljummet med svaga recensioner från både fans och kritiker. Nu jobbar bolaget frenetiskt med att lappa ihop användarupplevelsen och skickar ut nya uppdateringar till spelarna så gott som dagligen.

Samtidigt har bolaget lagt tiotals miljoner kronor på satsningar inom virtual reality – en ny spelgren som fortfarande inte nått någon större skara spelare.

I våras valde bolaget till och med att sälja tillbaka förläggarrättigheterna till spelet Dead by daylight, till utvecklaren Behaviour interactive, för att förbättra sitt kassaflöde.

Under det senaste kvartalet backade bolaget med hela 85 miljoner kronor, borträknat valutaeffekter.

“Det är ett exceptionellt kvartal. Hela Dead by daylight är borta och OTWD har fortfarande inte kommit in”, säger bolagets chef för investerarrelationer Ann-Charlotte Svensson.

Kvartalet är inte representativt för bolagets helår och i rapporten skriver bolaget att man räknar med att de pengar som finns räcker i åtminstone 12 månader till. Likväl pekar de senaste siffrorna med smärtsam tydlighet på en sak: Utan framgångar med OTWD kan bolaget snabbt hamna i en svår ekonomisk sits.

Så här sade Ann-Charlotte Svensson igår (den 22 november) eftermiddag:

“Det vi har sagt är att vi är försiktigt positiva till OTWD:s utveckling och vi jobbar intensivt på att förbättra spelet och skapa nytt innehåll."

Fredag morgon – efter vår intervju – kom alltså en ny spik i kistan: OTWD-försäljningen är lägre än väntat och bolaget vinstvarnar. Nu är frågan hur många spikar till som finns kvar att sätta.

Läs mer