Black Friday väntas bli en köpfest på sex miljarder – men känslorna är blandade

Dreams Mat.se Black Friday
Black Friday väntas bli en köpfest på sex miljarder – men känslorna är blandade

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Reporter

Black Friday står för dörren och 40 procent av svenskarna kommer passa på att handla sina julklappar – men en rad aktörer passar på att trumpeta ut bojkott av köpfesten.

Shoppingdagen Black Friday, som snarare utvecklats till en vecka, väcker blandade känslor bland konsumenterna.

Medan vissa vänder sig emot den ökade köphetsen gnuggar andra händerna av förtjusning inför möjlighet att göra billiga klipp.

I år förväntas svenskarna shoppa för över sex miljarder kronor. Det är en ökning med 20 procent jämfört med förra året, enligt jämförelsesajten Pricerunner, som frågat 1.000 svenskar hur de tänker kring sin konsumtion under fredagen.

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, berättar att 40 procent av de tillfrågade planerar att köpa julklappar på Black Friday. Lika många uppger att de har en budget på 2.000 till 5.000 kronor att handla för.

”De flesta förväntar sig 40-50 procent rea för att tycka att något är en bra deal”, säger Nicklas Storåkers.

Utöver det uppger 7 av 10 svenska e-handlare, och 9 av 10 stora butikskedjor, att de planerar kampanjer under Black Friday.

I kölvattnet av satsningarna har även motreaktioner mot köpfesten uppstått. Breakit har tidigare skrivit om det här initiativet.

Nu hakar även en rad kommersiella aktörer på. En är Mat.se, som säljer mat online, som väljer att stänga sin e-handel och uppmanar människor att ta tillvara på det de har i kylskåpet.

”En av våra starkaste drivkrafter är hållbarhet och vi brinner extra mycket för att minska matsvinnet och informera våra kunder om hur deras mathandling påverkar klimatet”, säger Ylva Bruzelius som är hållbarhetsansvarig på Mat.se i ett pressmeddelande.

Sparappen Dreams passar också på att skrota Black Friday, och varnar för risken att ryckas med att köpa saker utan att riktigt veta varför.

Genom att göra gemensam sak med influencers som Kakan Hermansson och Brita Zackari vill Dreams uppmuntra människor att prioritera sparande istället.

Andra aktörer som skrotar Black Friday är exempelvis Naturkompaniet och klädhandlaren Asket.

Även om intentionerna säkert är goda så kan man ju också tänka sig att de företag som bojkottar köpfesten hoppas på bra PR, som i sin tur kan generera fler köp andra delar av året. 

Träningsappen Bruce passar på att både dissa och sko sig på köphysterin. 

"Fuck it. Gå och träna med en kompis eller din partner istället", skriver Bruce och skickar med ett erbjudande.

Läs fler artiklar
LÄS MER