NYHETSANALYS

Konkurrensen blev helt enkelt för hård – när dröm skulle bli verklighet

Tictail
Konkurrensen blev helt enkelt för hård – när dröm skulle bli verklighet

Olle Aronsson är ansvarig utgivare på Breakit.

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Svenska Tictail var för fyra år sedan en av landets mest hajpade startups. Men den senaste tiden har det blivit alltmer uppenbart att bolagets rivaler har sprungit förbi.

Breakit kan idag, på onsdagen, avslöja att Tictail blir uppköpt av den kanadensiska rivalen Shopify.

Det innebär slutet på det svenska företagets ambition om att bli en av världens största e-handelsplattformar.

Tictails vision har alltid varit vacker: En konsthantverkare som är duktig på att göra smycken, eller en småföretagare som säljer flugfiskedrag, ska inte behöva bygga en egen teknikplattform.

I stället ska kreatörer och småskaliga entreprenörer kunna göra det dom är bäst på: Att ta fram rätt produkter för sina kunder. Resten ska Tictail sköta.

De lyckades inte – men sådant är startuplivet. Vi på Breakit ger dem tummen upp för att de vågade, och hoppas att det går bättre nästa gång

Men drömmar blir sällan verklighet i startupvärlden.

Marknaden för e-handelsplattformar präglas av stenhård konkurrens, prispress och storskalighet.

Tictails huvudkonkurrent Shopify har lyckats skala upp sin modell mycket snabbare än Tictail, och marknaden har överlag blivit alltmer trång.

Det svenska startupbolaget har heller aldrig lyckats ta steget mot en produkt som också funkar bra för stora handlare – en nisch där globala jättar som Magento är dominerande.

Det senaste året har Tictail vridit om sin modell och försökt bli mer en destination för shoppingsugna – en marknadsplats där affärsmodellen i stället bygger på att ta ut en procentandel av den försäljning som går via Tictails sajt.

Inget ont om den affärsmodellen, men även där kontrolleras marknaden i hög grad av konkurrenter med större ekonomiska muskler och bättre marknadsposition – primärt amerikanska Etsy som lockar ungefär samma publik som Tictail, det vill säga hippa kreatörer.

Försäljningen till Shopify är en logisk lösning nu, men den innebär också i praktiken att Tictail inte har lyckats förverkliga sin vision. Investerarna som backat det svenska startupföretaget har sannolikt inte fått någon bra avkastning på sina pengar.

Tictails fyra grundare gjorde ett ärligt försök att bygga ett globalt techbolag inom e-handel.

De lyckades inte – men sådant är startuplivet. Vi på Breakit ger dem tummen upp för att de vågade, och hoppas att det går bättre nästa gång.

Läs fler artiklar
LÄS MER