Sök

Det stora internetkriget mellan EU och USA är helt fel väg att gå

USAEU

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

EU borde lära sig av Silicon Valley i stället för att ta juridisk strid.

En gång på 90-talet besökte jag konstverket Nimis i norra Skåne. Jag höll på med ett tv-program på ZTV som hetter Beckerell och intervjuade konstnären bakom Nimis: Lars Vilks.

Förutom den väldiga träkonstruktionen av drivved hade Lars även skapat ett nytt land på Bjärehalvön: Ladonien. Det var litet till den fysiska ytan, men Lars förklarade att landet var stort på internet. Det här var typ 1997 och internet var ganska litet i min värld, även om vårt tv-program redan då hade sin egen “hemsida”.

Lars sa en mening som har stannat kvar i mig. Jag undrade nämligen om Ladonien hade något militärt försvar. Lars förklarade då med anledning av att svenska flottan besökt Nimis för bara någon veckan sedan att: “Ladonien inte hade något fysiskt försvar, eftersom alla krig i framtiden skulle utkämpas på internet.”

Jag skrattade då eftersom jag inte förstod hur rätt han hade. I dag knappt 20 år senare utspelar sig det stora kriget mellan USA och EU på internet. Det handlar bland annat om lagringen av data och tillgång till internet. Politikerna i Bryssel stiftar lagar som försöker begränsa de amerikanska bolagens möjlighet att spara information om människor bosatt i EU.

Det handlar dels om vår integritet, men lika mycket är det protektionism. Facebook och Google har som bekant dränerat de europeiska medierna på annonsintäkter och publik. Nu försöker politikerna i Bryssel stoppa det ekonomiska blodflödet till Kalifornien.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker strategin är bra eller dålig. Sett ur ett kundpersektiv så vet jag att många människor ogillar att Facebook och Google lagrar all information om dem på nätet. Problemet är att dessa människor ändå hänger på fejjan flera gånger om dag och googlar flera gånger i timmen. EU-medborgarna på nätet lever alltså inte som de som lär.

Vi (i EU) måste också ställa oss frågan: hur har Facebook och Google blivit så framgångsrika?

Svaret är att de är ett resultat av en unik miljö. De smartaste, rikaste och mest tekniska människorna världen vill bo och leva i Kalifornien.

Det är en kombination av väder, kapital, demokrati, historia och teknik som skapar unika möjligheter att starta och bygga företag. I Kalifornien flödar det som Kjell A. Nordström kallar osynlig kunskap. Det uppstår när olika människor möts i en generös miljö.

I stället för att för att kriga mot de digitala giganterna tycker jag att EU borde se vad vi kan lära av San Francisco Bay Area. Målet borde vara att skapa liknade platser i Europa som lockar till sig de mest innovativa människorna.

Jag tycker att Stockholm har kommit en bit på vägen och vi har goda förutsättning att få fram ännu bättre bolag som med tiden kan konkurrera ut Facebook och Google. I grunden är de teknikbolag och sådan har en tendens att bli ointressanta med tiden. Det bästa vapnet mot dinosaurierna är humor. Det lärde jag mig av Lars Vilks redan 1997. Skrattet är det mäktigaste svärdet av i universum. Det vet alla, utom möjligen de som stiftar lagar i EU.

Läs mer