Sök

Linda Öhrn Lernström: "Nästa år ska Kit börja tjäna pengar"

BonnierBonnier Growth Media

Linda Öhrn Lernström är vd för mediebolaget Kit sedan i somras. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Efter neddragningarna – här är planen för mediestartupen Kit.

I fredags hoppade Kits chefredaktör, tillika medgrundare, Robert Brännström av. I går berättade vi på Breakit att Kit – som för ett par år sedan byggde upp en redaktion med minst ett dussintal handplockade journalister – blott har fyra reportrar kvar. 

Hur ser framtiden egentligen ut, och vad hände som gjorde att grundarnas visioner fick skruvas om?

I somras tillträdde Linda Öhrn Lernström som vd för mediehuset Kit. Hon fick då ett tydligt uppdrag. 

"Fokus för mig, och mitt uppdrag som vd, är att vi ska ha ett hållbart företag", säger Linda Öhrn Lernström. 

Det innebär att tiden då Kit kunde blöda pengar är över.

Delades i två

Kit fick tidigt in en investering från Bonnier Growth Media, på 50 miljoner kronor. Mer pengar har sedan dess tillkommit, i form av ett lån

Pengarna har dels gått till att bygga upp redaktionen, och ett slags content-studio (som gör innehåll för sociala medier för annonsörers räkning). Dels har pengarna investeras i att bygga Kit Story engine, en maskininlärande mjukvara som via data från Kits alla publiceringar kan hjälpa kunder att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. 

Story engine är, enligt Kits grundare, en succé. 

Under företagets första tre år verkade alla delar av Kit i samma bolag. Men i somras splittrades verksamheten upp. Mjukvaran knoppades av i ett nytt bolag, medan redaktionen och contentdelen blev kvar i mediebolaget Kit. 

Medgrundaren Peder Bonnier tog vd-stolen i teknikbolaget, medan Linda Öhrn Lernström klev in som vd för mediedelen. 

Hon fick inleda sin tid som vd med att se över bemanningen, vilket resulterade i nedskärningar på redaktionen. Istället biffar Kit nu upp den kommersiella avdelningen, som ska producera innehåll för sociala medier åt sina kunder. 

Planen är att använda Kits position som experter på storytelling i sociala medier, exempelvis via video, till att skapa ett slagkraftigt kommersiellt erbjudande. 

"Nu har vi haft vår första månad med svarta siffror, och 2019 ska vi börja tjäna pengar. Vi var tvungna att göra förändringar för att Kit ska vara ett hållbart företag", säger Linda Öhrn Lernström.

Kit är däremot inte på väg att slänga in handduken på den journalistiska sidan. Tvärtom. 

Trots det tuffare läget på Facebook säger Linda Öhrn Lernström att den lilla redaktionen, som också tar hjälp av några frilansare, har lyckats producera några av Kits mest konsumerade jobb hittills nu under hösten. 

"Vi gör journalistik som gör skillnad, det är viktigt, och journalistik som ingen annan gör. Vi ska fortsätta driva en av Sveriges mest progressiva digitala redaktioner", säger Linda Öhrn Lernström. 

I gårdagens text på Breakit ställdes frågan om planen från början varit att ha en större redaktion fram tills andra, betalande kunder, kunde ta över rollen som datasamlare till Kit Story engine. 

Både den tidigare chefredaktören Robert Brännström och Linda Öhrn Lernström avfärdar helt den tanken som en ren spekulation, utan någon förankring i den verklighet som de upplevt på Kit. 

"Det känns helt främmande för oss som jobbar här, och helt ärligt lite väl långsökt", säger Linda Öhrn Lernström. 

Läs mer