NYHETSANALYS

Dumstruten Lundell förklarar varför Voi säljer sig så billigt

Breakit - Dumstruten Lundell förklarar varför Voi säljer sig så billigt

Stefan Lundell, medgrundare Breakit.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Elscooter-bolaget filar redan på en ny jätterunda, enligt Stefan Lundell.

Jaha, då var det dags att sätta på sig dumstruten igen. Jag hade väl en from förhoppning om att slippa det på ett tag efter att jag dömt ut Izettle – som bara några dagar senare såldes för 19 miljarder kronor.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och konstatera att jag ännu en gång hamnat rejält snett i mina profetior. Denna gång kallade jag värderingen i det svenska elscoooterbolaget Voi för årets bubbelvarning. En månad senare visar det sig att Voi lyckats ta in nästan TRE gånger så mycket kapital. Bland investerarna finns dessutom några av Europas bästa.

Så vad är det då de ser som inte jag fattar? Ja, efter att hetsringt mina källor i elscooter-världen nu på måndagsmorgonen skulle jag kunna sammanfatta svaret i två ord: Tre månader.

Det är nämligen så kort tid det tar för en elscooter att köra in pengarna till sin investerare. Det låter nästan för bra för att vara sant men om du som elscooter-entreprenör kommer först in på en marknad och lyckas med din lansering så är återbetalningstiden just nu faktiskt så snabb. I Stockholm tjänar Voi alltså redan pengar med den kalkylen.

För en riskkapitalist är det återbetalningscaset en våt dröm. I praktiken handlar det då bara om att stoppa in så mycket pengar som möjligt för att så snabbt som möjligt ta så många marknader som möjligt. Förutsatt att folk gillar konceptet, och det har de ju gjort så här långt i alla fall.

Det är därför som entreprenörerna bakom Voi passade på att öka storleken på sin riskkapitalrunda från 15 till 50 miljoner dollar. Nu handlar det om att springa så fort som möjligt och sätta upp flaggan i så många städer som möjligt.

Spontant tänker nog de flesta att den ursprungliga värderingen måste ha rusat ännu mer i höjden då intresset från investerarna varit så stort. Men så är inte fallet, i alla fall inte enligt mina källor. Voi-entreprenörerna hade garanterat kunnat ökat värdet på sitt bolag redan nu. Men istället fokuserar de nu på att bli Europas svar på amerikanska Bird. Med en halv miljard i kassan kommer de nu gasa ännu mer de närmaste månaderna. Kan de visa upp samma resultat i de andra europeiska städerna som i Stockholm så kommer värderingen formligen explodera från dagens nivå. Enligt en av mina uppgiftslämnare jobbar Voi-gänget redan nu med en ny riskkapitalrunda. Stalltipset är att de tar in pengar igen under nästa halvår. Om man fortsätter att leverera enligt plan kommer värderingen då med råge ha sprängt miljardvallen.  

Kanske får man då med sig något av de stora bilföretagen? Amerikanska Ford köpte nyligen in sig i ett amerikanskt elscooter-bolag. När Voi tar in pengar om några månader igen så blir jag inte jätteförvånad om till exempel Volvo Cars återfinns bland investerarna.

Men ta det inte som ett initierat tips – jag brukar ju dessvärre ha fel.   

Läs fler artiklar
LÄS MER