Sök

Emanuel Karlsten: "Bianca Ingrosso är ingen vanlig influencer"

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark och Erik Simander/TT.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Bianca Ingrosso är syntesen mellan två medievärldar: En gammal kändisvärld och en ny influencervärld. Därför är det sminkmärke hon nu lanserar extra viktigt. Det kan hjälpa annonsörer att begripa dagens medievärld, skriver Emanuel Karlsten.

Mediepodden analyserar denna vecka Bianca Ingrosso. I dagarna släppte hon några första smygtittar på produkterna från det egna sminkmärket Caia. Märket har lanserats hårt de senaste veckorna i influencerns egna kanaler och Caia har hunnit få över 40.000 följare på Instagram.

Det är inte konstigt. Mätt i följare är Bianca Ingrosso Sveriges tredje största konto (efter Joakim Lundell och Therese Lindgren). Men om man, som i Maktbarometern, bara mäter svenska följare och svenskt engagemang träder en lite annorlunda bild fram. Då är hon plötsligt på plats 27 över de största svenska instagram-kontona. Det beror allra mest på att Ingrosso får relativt få kommentarer. Vilket är udda. Rena “influencers” brukar ha skyhög engagemangsnivå, kanske särskilt i kommentarer. De är investerade i den de följer och ser på dem som en “vän”.

Men Bianca Ingrosso är ingen vanlig influencer. Hon är en hybrid. Hon är född in i kändisfamiljen Wahlgren och har därmed tillgång till traditionella kanaler och deras förtroende. På många sätt är hon mer en Lill-Babs än en Therese Lindgren. hon är en person vi har en relation TILL, inte en relation MED. Alltså: Hon är någon vi imponeras av på distans, istället för ser som en vän.

Samtidigt är hon en del av en influencervärld där man många gånger tycks... vara känd för att vara känd.

Men det här gör henne speciell, som en syntes mellan den gamla kändisvärlden och den nya influencervärlden. Och som sådan blir hon mer begriplig för ett näringsliv och för annonsörer och investerare - för de känner henne på grund av hennes kändislegitimitet.

Detta gör att hon är enkel för tv att våga casta till en realityshow, eller sätta i en talangjury.

Eller att investera i och hajpa för en traditionell värld. Vi förstår investeringen mer utifrån den exponering man kan få av att använda en kändis vid en lansering.

Bianca får därmed kanske oproportionerligt mycket utrymme och uppvaktning av företag. Inte för att hon är störst eller engagerar mest.

Utan för att hon är begriplig.

Därför är hennes satsningar och kampanjer viktiga. För de kan bygga en bro för annons- och investeringspengar. Att gå från gamla kanaler till nya.

I veckans Mediepodden fördjupar vi det här. Samt talar om varför svenska opinionsskribenter lyckas samla in hundratusentals kronor genom Kickstarter genom “granskningar”.

Vi diskuterar också Telias senaste drag att värva SF studios och vad det betyder för framtida mediekonsumtion.

 

Läs mer