Sök

Ellos-vd:n Marina Davarinous fyra viktigaste frågor för att få lojala kunder

Ellose-handelMode

Marina Davarinou, vd på Ellos. Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ellos-chefen har varit en drivande kraft i utvecklingen av flera stora kedjors e-handel genom åren. Under resan har hon samlat på sig fyra viktiga frågor som hon tycker att alla borde ställa sig.

Marina Davarinou har haft en raketkarriär inom e-handeln i Sverige. Som nyexaminerad från Högskolan i Borås klev hon in på Siba med ansvar för att utveckla kedjans e-handel. Efter flera år inom detaljhandeln för hemelektronik tog hon förra året klivet in i modebranschen och blev vd för Ellos.

Med sig har hon fyra frågor som ingår i hennes recept för succé. När hon gästar scenen under Breakits event Retail tech 2018 genomsyrar det hennes syn på hur jättarna ska hänga med i e-handelskriget och den digitala konkurrensen.

# Vem är jag till för?

# Vad är mitt erbjudande?

# Vad är unikt med mitt erbjudande?

# Vad är fördelen för kund?

“Det värsta jag kan höra är att man är till för alla. För det går inte att göra alla kunder på en marknad nöjda”, säger Marina Davarinou.

“Man måste kunna besvara frågan vad är mitt erbjudande och vad är unikt i mitt erbjudande och till sist var ger det min kund.”

När vi pratas vid efter hennes framträdande på scenen förtydligar hon vikten av att inte bara veta vad du erbjuder kunden. Det är minst lika viktigt att fråga sig vad som är unikt med erbjudandet.

“Det gör att man tvingar ställa sig frågan. Har du koll på din kund så har du oftast koll på dina konkurrenter också – eller om du är ensam på marknaden. Du måste ställa dig frågan vad som är unikt med ditt erbjudande eller med serviceupplevelsen för att veta att du kommer kunna skapa lojala kunder”, säger hon.

“Det är när du klarar av att ha ett unikt erbjudande med en kundfördel som du bygger lojalitet.”

Samtidigt betonar hon vikten av att hela tiden våga förändra och optimera. Enligt Marina Davarinou är det viktigt att ifrågasätta affärsmodellen om den inte ger resultat i dag, för då kommer den antagligen inte att göra det imorgon heller.

Hon ger ett exempel på hur de arbetar med marknadsföringen på Ellos.

“Vi kan starta en kampanj, så ser vi samma dag eller nästa att den inte uppskattas av kunden. Konverteringen är låg och kundnöjdheten är låg. Då ändrar vi hela kampanjen. Vi låter inte kampanjen rulla på i fjorton dagar för att vi bestämde det från början”, säger hon.

Marina Davarinou blev vd för Ellos i mars 2017. Förra året omsatte bolaget drygt 2 miljarder kronor, vilket är en minskning med drygt 1,3 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet minskade samtidigt kraftigt från cirka 125 miljoner till cirka 38 miljoner kronor.

Nyligen valde Ellos att varsla 50 av sina 600 anställda, en åtgärd som skulle spara cirka 100 miljoner åt modejätten.

Läs mer