Virtual reality kan bli räddningen för den krisande porrindustrin

Breakit - Virtual reality kan bli räddningen för den krisande porrindustrin
Foto: Skärmdump från Youtube/Complex
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Porrbranschen famlar efter en livboj för att inte gå under. Nu satsar en del aktörer i branschen på VR för att få folk att öppna plånböckerna.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Porr är lika populärt som det alltid har varit, men på senare år har det gått nedåt för branschen. De traditionella distributionsformaten som tidningar och dvd-filmer förlorar mark - och streamad gratisvideo tar över.

“Majoriteten av erotikstudiorna har problem. Produktionen har gått ned med ungefär 40 procent”, säger Steven Hirsch, styrelseordförande på Vivid Entertainment till techsajten Recode.

Piratsajter och en rad Youtube-liknande sajter, fast med erotiskt innehåll, håller på att sänka hela den professionella delen av branschen, som enligt Recode omsätter någonstans mellan 100 miljarder kronor och 200 miljarder kronor årligen.

Nu har porrskådisen, och numera även techentreprenören, Ela Darling tagit hjälp av VR-tekniken och startat betalsajten VR-tube.

“Det är en helt annan upplevelse. Det känns verkligen som att man är i rummet”, säger hon till Recode.

Satsningen kommer lägligt för de techbolag som utvecklar VR-produkter. Lågprismodellen Google Cardboard och Samsung Gear VR är redan ute på marknaden. Svenska Evomade skriver på sin sajt att bolagets crowdfundade modell, Viewbox, kommer i slutet av Oktober.

De ovan nämnda är dock anpassade för mobiltelefoner och inte datorer. De riktiga tungviktarna, som Sony och Facebook-ägda Oculus, lanserar nya produkter i början på nästa år.

Kanske kan det här vara en fördel inte bara för porrindustrin utan även för VR-bolagen. Exakt vad VR-tekniken ska användas till förutom spel är det nämligen inte många som har något klart svar på.

Enligt en analys från konsultbolaget Digicapital kommer VR-branschen att omsätta 250 miljarder om året globalt år 2020. Visst är det mycket pengar men det är samtidigt betydligt mindre än över 1100 miljarder som den snarlika augumented reality-branschen väntas omsätta enligt samma analys. Anledningen är just att man ser betydligt fler användingsområden för AR än för VR.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel