Sök

Epidemic Sound växer i raketfart - nu ska musikbolaget erövra USA

Epidemic Sound

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Epidemic Sound går som tåget och är nu nära lönsamhet. Nu ska det svenska musikbolaget, som byggt upp en digital plattform med musik riktat till produktionsbolag och sajter, ta klivet in i USA.

Musikindustrin är en rörig bransch. Artister, kompositörer och skivbolag vill alla ha sin del av royalty-kakan – men vem som faktiskt äger rättigheterna är ofta otydligt.

Det gäller i synnerhet produktionsbolag och reklambyråer som vill använda sig av musiken i videoproduktioner, hävdar Oscar Höglund, vd och medgrundare till Epidemic Sound.

Han arbetade tidigare arbetade på produktionsbolaget Zodiak, som står bakom filmer som Wallander och Millenium.

”Det är hysteriskt komplicerat. När jag jobbade i produktionsbranschen så var musiken alltid det stora frågetecknet. l 99 procent av fallen användes alltid samma musik från någon amerikansk katalog”, säger han.

Det hoppas Epidemic Sound kunna ändra på. Genom att själva köpa in och producera musik och ljudklipp, som de sedan distribuerar via sin digitala plattform, levererar bolaget idag musik till tusentals sajter, produktionsbolag och butiker världen över.

I dagsläget rör det sig om ungefär 30.000 låtar i 180 olika genrer.

”Vi jobbar med alla stora i Sverige och även amerikanska jättar som Discovery”, säger han och berättar att bolaget har haft 10.000 kompositörer som har ansökt om att få släppa musik via deras plattform.

”De flesta är icke-etablerade artister, men även etablerade som har svårt att få ihop det i den traditionella världen kommer att börja släppa mer hos oss. Vi kommer säkert breaka artister i framtiden", säger Oscar Höglund.

Och nog verkar det ha funnits efterfrågan på produkten. Enligt Oscar Höglund har Epidemic Sound gått från att ha 3.000 betalande kunder i början av 2014 till att i slutet av 2015 ha runt 100.000 kunder. Det motsvarar en användartillväxt på mer än 3.000 procent över de senaste två åren.

Ökningen har i sin tur haft effekt på bolagets omsättning, som i fjol landade på 23,2 miljoner kronor. Förlusten blev 300.000 kronor.

”Även omsättningen ökar i raketfart. Men det är en väldigt stor bredd mellan kunderna. Vissa betalar hundratusentals kronor i månaden, medan vissa Youtubekanaler bara betalar 10 dollar”, säger han.

Majoriteten av bolagets intäkter kommer i dagsläget från en prenumerationsmodell som påminner om Spotifys: Betala en månadsavgift och konsumera hur mycket musik du vill, oavsett hur många människor som lyssnar på slutproduktionen.

Det andra intäktsbenet bygger på att kunderna kan klippa loss de sekunder av ett ljudklipp som de vill använda, och därefter enbart betala för antalet sekunder som används. 56 sekunder blir 56 euro.

"Ville vi tjäna pengar skulle vi göra, men vi satsar på att växa. Förra året tjänade vi lite pengar och nu ligger vi i gränslandet."

”Vi kommer inte att ansluta oss till den gamla musikbranschen. Vi beställer och köper all vår musik och betalar varenda upphovsman på förhand och via royalty baserat på nedladdningar”, säger han.

Förutom Oscar Höglund står en rad kända namn bakom bolaget. Den tidigare TV4-profilen Jan Zachrisson, Hjalmar Winbladh på riskkapitalbolaget EQT samt musikproducenterna Peer Åström och David Stenmarck är alla medgrundare av och investerare i bolaget.

Förra året fyllde bolaget dock på sin kassa ytterligare. Riskkapitalbolaget Creandum gick då in med motsvarande 40 miljoner kronor i bolaget, som bland annat används till att utöka musikbiblioteket, förbättra plattformen och expandera.

”När vi märkte att det började få fäste på riktigt så ville vi ta nästa steg. Då kändes Creandum helt rätt. Nu har vi precis påbörjat vår USA-satsning och vi har numera tre personer på plats i USA. Vi tittar även på att öppna upp kontor där nu. Jag åker dit varje månad", säger Oscar Höglund.

"Det fungerar för övrigt väldigt bra att vara svensk i USA och hålla på med musik. Efter Spotify, Soundcloud och Max Martins framgångar så har ryktet spridit sig."

I samband med kapitalanskaffningen inledde bolaget även försäljning av sin musik till butiker, vilket i praktiken innebär att de är en direkt konkurrent till Spotifys företagsförsäljning, som i dag sker via bolaget Soundtrack Your Brand.

”Det är ett område som har exploderat. En redan jättekänd låt som en kund hör i en butik kommer aldrig gå att knyta till ett specifikt varumärke. Vår musik kan däremot skapa starka band eftersom det inte kopplas till något annat. Men jag skulle inte säga att vi konkurrerar. Spotify äger inte musiken", säger Oscar Höglund.

Kan man säga att ni är en ny form av skivbolag, med tanke på att ni både producerar och distribuerar?

”På ett sätt är vi lite som ett skivbolag. Vi är med och finansiera inspelningarna, vi har A&R-verksamhet (talangscouter) och vi är även ett förlag. Vi säkerställer att intäkterna från musiken kommer till producenten. Man kan säga vi har tagit bort en massa mellanled och slagit ihop det".

Vad händer om ni producerar en hitlåt?

”Det är naturligtvis något vi får fundera på. Vi har egentligen inga incitament att inte släppa den. Det viktigaste för oss att hitta en modell som fungerar bra. Vi har redan massa folk som sitter och lyssnar på musiken i vår plattform.”

Men skulle du säga att ni är en konkurrent till dagens skivbolag?

”Nej, jag skulle nog ändå inte vilja påstå. Vi gör fortfarande väsensskilda saker. Vi känner skivbolagen väl och de känner oss. De skapar artisterna, bygger dem och driver dem. De har en helt annan typ av affär.”

Läs mer