Uppgifter i New York Times: Så skulle Facebooks kritiker sänkas

Breakit - Uppgifter i New York Times: Så skulle Facebooks kritiker sänkas

Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, på väg till en av utfrågningarna om plattformens roll i presidentvalet 2016. Foto: AP.

Erik Wisterberg

Reporter

New York Times tar dig med in till den innersta kretsen av toppchefer på Facebook.

De senaste två åren har varit skakiga för Mark Zuckerbergs sociala jätte, Facebook – något som har synts från utsidan. Först kallade Zuckerberg idén om att falska nyheter kunde ha spelat in när Donald Trump blev president för "galen" – för att senare öppet tvingas erkänna rysk inblandning i valprocessen via plattformen.

Men hur har det sett ut på insidan?

New York Times satte fem reportrar på att ta reda på det. I går publicerade tidningen ett långt reportage, som ger en häpnadsväckande inblick i kretsen kring Facebooks toppduo Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg under dessa skakande år.

Reportaget är långt och detaljrikt, och låter sig inte sammanfattas så enkelt.

Men New York Times presenterar även detaljer om hur Facebook – i stort sett samtidigt som att Mark Zuckerberg var ute på en "förlåt-oss-turné" – iscensatte en aggressiv lobbykampanj för att "bekämpa Facebooks kritiker", vända "allmänhetens ilska mot konkurrerande företag" och för att mota regleringar som kunde skada Facebook i grind.

En av de mest iögonfallande uppgifterna handlar om den Washington-baserade konsultbyrån Definers, grundad av politiska veteraner som jobbat med republikanska toppolitiker. Firmans specialitet är inte bara att skapa positiv spinn kring dess kunder – utan även att skapa negativ uppmärksamhet om konkurrenter.

Ungefär som presidentvalskampanjer i USA har bedrivits i årtionden.

Facebooks samarbete med byrån intensifierades i oktober 2017.

En av Definers metoder var att använda den konservativa nyhetssajten NTK Network, som drivs av personer som jobbar för byrån och dess partners. Sajtens "nyheter" når ofta publiken genom att de plockas upp av andra sajter, som alt-right-sajten Breitbart.

Enligt The New York Times publicerade NTK Network dussintals artiklar som attackerade Google och Apple, och andra som tonade ned effekterna av ryssarnas användande av Facebooks plattform.

Definers använde sig även av George Soros, finansmannen och filantropen som i högerextrema kretsar är epicentrum för diverse konspirationsteorier om att judar i hemlighet försöker att utplåna den vita rasen. Byrån ska enligt The New York Times ha försökt sprida bilden av att George Soros var den kraften bakom en bred anti-Facebook-rörelse. Strategin gick ut på att tipsa journalister om att titta på ekonomiska band mellan George Soros och olika aktivistgrupper.

Förutom det ska Definers har distribuerat material i syfte att underminera andra kritiker mot Facebook. Varken Mark Zuckerberg eller Sheryl Sandberg har låtit sig intervjuas av The New York Times.

Martin Gelin, USA-korre för Dagens Nyheter och författare till en bok om nätjättarna och demokratin, sammanfattar det hela såhär i en krönika

"För att tämja kritiken mot att Facebook används för att sprida påhittade nyheter skapade Facebook alltså själva påhittade nyheter, som spreds med hjälp av den egna plattformen". 

Under torsdagen publicerade Facebook ett uttalande, som gör gällande att New York Times artikel innehåller flera felaktigheter.

"The New York Times har fel i att påstå att vi någonsin bad Definers att betala för, eller att skriva artiklar å Facebooks vägnar – eller att sprida desinformation", skriver Facebook

Vidare uppger Facebook att byrån tipsade reportrar om att titta på finansieringen av gruppen “Freedom from Facebook".

"Intentionen var att visa att det inte var en spontan gräsrotskampanj, som den utgav sig för att vara, utan understödd av en välkänd kritiker av vårt företag. Att antyda att det var att detta var en anti-semitisk attack är förkastligt och osant".

Facebook kommer dock med en intressant faktauppgift. Samarbetet med Definers avslutades under onsdagskvällen. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER