Biltvättstjänsten Woshapp får Norrsken som ägare

Norrsken Foundation Altor Bilar
Biltvättstjänsten Woshapp får Norrsken som ägare

Mark Owuya och Jens Karlsson. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Startupen som vill göra biltvättar omoderna tar in 10 miljoner i en nyemission med namnkunniga investerare.

Woshapp grundades av Jens Karlsson och det tidigare hockeyproffset Mark Owuya. Affärsidén går ut på att erbjuda en miljövänlig biltvätt genom att skicka ut bilvårdare till kunderna, istället för att de ska åka till en vanlig biltvätt – något som slösar betydligt mer vatten, enligt grundarna.

Tidigare har bolaget tagit in cirka 1,2 miljoner av hockeystjärnan Mattias Weinhandls riskkapitalbolag. Nu fyller de kassan med ytterligare 10 miljoner kronor i en kapitalrunda som leds av Norrsken och en partner på riskkapitalbolaget Altor.

”Det är roligt att vi fått förtroendet från Norrsken och det visar att vi har en affärspotential som kan intressera större investerare och det hjälper oss att förverkliga vår vision om att revolutionera biltvättsbranschen på ett hållbart sätt”, säger vd:n Jens Karlsson.

För Woshapp står expansion högt upp på dagordningen. Bolaget har flera stora kunder i Stockholmsområdet och till skillnad från de allt populärare gig-tjänsterna är Woshapps bilvårdare än så länge anställda på företaget.

”Vi skapar enkla jobb genom att ta jobben från automattvättarna och ger till bilvårdarna” menar Jens Karlsson.

Nu ska de dessutom leta sig vidare till fler städer.

“Tanken är att vi ska gå till en ny stad första kvartalet 2019. Sen om det blir Göteborg, Malmö eller London, Berlin, det är inte klart ännu.”

Enligt Jens har deras tjänst lätt att expandera då de kan växa till nya marknader med sina företagskunder. Bland kunderna finns bland andra Drivenow, Aimo och några av de större hyrbilsföretagen.

Woshapp är därför inte lika beroende av att snabbt fånga konsumenternas intresse på varje ny marknad. Men enligt Jens Karlsson är privatmarknaden intressant och man kan redan nu använda tjänsten i Stockholm.

Tjänsten var igång på allvar i oktober förra året och omsättningen för det senaste räkenskapsåret var strax under 2 miljoner kronor. Men man förväntar sig med en rejäl tillväxt under 2019. De omsatte 400.000 kronor senaste månaden och räknar med att den omsättningen ska fördubblas till nästa månad.

“Vi är jätteimponerade av grundarna och tycker att de har en produkt som kan förändra en bransch som stått stilla i många år. Miljövinsterna är många och det finns dessutom en social aspekt i att erbjuda jobb med bra villkor som kan ge en skjuts in på arbetsmarknaden. På kort tid har de bevisat att tjänsten funkar i Stockholm och affärsmodellen är väldigt skalbar. Nu ser vi fram emot att följa deras tillväxtresa runt om i Sverige och Europa.” Säger Tove Larsson, investeringsansvarig på Norrsken.

Bland de andra investerare som har ingått i rundan finns Spotifys tidigare finanschef Peter Sterky och Dan Castillo som grundade Onlinepizza. Dessutom är Mattias Weinhandls pluscap med och försvarar sin andel.

Läs fler artiklar
LÄS MER