Gör som Apotea-grundaren – gör skillnad med en julgåva till SOS barnbyar

Breakit - Gör som Apotea-grundaren – gör skillnad med en julgåva till SOS barnbyar

Pär Svärdson.

Tjatar du mycket på dina barn?
Enligt Apotea-grundaren Pär Svärdson är det bland det finaste du kan göra.
”Många barn kan bara drömma om att ha någon som tjatar på dem”, säger superentreprenören som stöttar SOS Barnbyars arbete för utsatta barn.

Borsta tänderna! Nu är det faktiskt dags att lägga sig!
Så låter vardagen för många barn – men inte för tillräckligt många. Enligt SOS Barnbyar riskerar nämligen ett av tio barn i världen att växa upp utan en förälders omsorg.

Ditt företag kan göra skillnad – stötta SOS Barnbyar här!

I jul vill SOS Barnbyar väcka insikten om att barn som inte har vuxna i sin närhet aldrig blir tjatade på, och uppmuntra folk till att stödja organisationens arbete med att inget barn ska lämnas i utanförskap. 

”Tjat grundar sig i att man älskar sina barn”

En av entreprenörerna som stöttat SOS Barnbyar under flera år är Apotea-grundaren Pär Svärdson. Apotea har sedan 2015 varit huvudpartner till SOS Barnbyar, och bidrar till verksamheten i Kambodja, Bolivia, Ukraina och på hemmaplan till Hammarkullen.

Pär Svärdson har som de flesta föräldrar erfarenhet av att tjata på sina barn, men skriver under på budskapet om att det är något positivt.

”Allt från skärmtid och läggtider till att komma och äta är omgärdat av tjat, men det hela grundar sig ju i att man älskar sina barn. Många barn kan bara drömma om att ha någon som tjatar på dem och visar att de bryr sig. Därför är tjatet viktigt”, säger han.

”Fler skulle engagera sig om de visste att det var lönsamt”

Apotea samlade via kunder och leverantörer in 5,3 miljoner kronor till SOS Barnbyar under 2017. Pär Svärdson har själv besökt verksamheten runtom i världen och sett hur pengarna de samlat in gjort skillnad.

Medarbetare från Apotea tillsammans med representanter från SOS Barnbyar i Sverige och Kambodja.
Medarbetare från Apotea tillsammans med representanter från SOS Barnbyar, på plats i Kambodja.

”För oss består engagemanget av tre delar. Den första är att man blir stolt över vad vi gör. Det skapar dessutom ett internt engagemang och en sammanhållning som varit viktig för oss. Och om vi engagerar oss socialt och miljömässigt får vi även lättare att rekrytera bra personal”, säger han.

Låt företagets julgåva bli lite kärleksfullt tjat – läs mer här!

Det stora engagemanget har också blivit en bra affär för Apotea.

”Det har absolut varit lönsamt för oss. Hållbarheten blir viktigare och viktigare och kunder vill inte handla av företag som inte drar sitt strå till stacken. Om fler visste att det är en lönsam investering så tror jag att fler skulle engagera sig”.

Näringslivet kan göra stor skillnad för barnen

Enligt SOS Barnbyar kan det svenska näringslivet bidra till en stor förändring för barn som lever i utsatthet.

”På grund av att de förlorat eller riskerar att förlora sina föräldrar kan 220 miljoner barn världen över gå miste om den vård, utbildning och omsorg de har rätt till. Risken är stor att de sedan får leva hela livet i utanförskap.”, säger Charlotte Köhler Lindahl, chef för företagssamarbeten hos SOS Barnbyar.

Ditt företag kan ge fler barn en trygg uppväxt – ge en julgåva här!

När barn växer upp utan omsorg kan det också innebära ökade samhällskostnader. En julgåva från ett företag kan ge fler utsatta barn en trygg uppväxt, och pengarna går alltid dit de behövs som mest.

”Tillsammans ger vi företag möjlighet att påverka och bidra till positiv utveckling för individer som minskar klyftor och ger stabila samhällen. På så sätt samverkar vi för att bidra till de globala målen för 2030”, fortsätter hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER