Sök

Facebook lanserar Lasso och tar upp kampen med Tiktok

InstagramMusical.lyVideo

Mark Zuckerberg. Bildmontage. Foto: Skärmklipp / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det sociala mediet ger sig in i striden om den unga målgruppen igen. Genom att kopiera den populära videoappen från Kina.

Facebook har precis lanserat sitt senaste vapen i kampen om framförallt de unga användarnas skärmtid. Den kinesiska videoplattformen Tiktok, en app för att skapa och dela korta videoklipp, har blivit en supersuccé världen.

Efter ihopslagningen med Musical.ly har Bytedances sociala app nämligen klättrat på listorna även i USA och i september månad placerade de sig för första gången högst upp på listan över de mest nedladdade apparna i USA. Före Facebook, Instagram och Snapchat.

Det har tidigare rapporterats att Facebook varit på väg att släppa en egen version av den populära appen för att locka tillbaka den unga målgruppen.

Inatt lanserade de till slut Lasso på den amerikanska marknaden, rapporterar Techcrunch.

Appen marknadsförs som en egen fristående produkt och har inga kopplingar till Facebook eller Instagram utöver möjligheterna synkronisera klippen med Facebooks stories-flöde eller att logga in genom de två tjänsterna. Med 15 sekunder långa klipp och tillgång till en stor låtlista uppmanas användarna skapa sina egna små filmer.

Det här är inte första gången populära app-funktioner kopieras av Facebook, som tog till vara på Snapchats populära stories-läge och implementera denna i både Instagram och Facebook.

Om de lyckas lika bra med att kopiera Tiktok återstår att se, skriver Techcrunch som påminner oss om att deras tidigare försök att locka en ung målgrupp med exempelvis Slingshot inte lyckades alls.

Läs mer