Jag uppvaktade Hannah Widell – och hon sa ja (preliminärt)

Perfect Day Media Breakit Lundells vecka
Jag uppvaktade Hannah Widell – och hon sa ja (preliminärt)

Stefan Lundell skriver om Hannah Widell och Breakit daily. Foto: Sara Lindmark och Jonas de Lange.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Poddrottningen gav Stefan Lundell inre frid.

Första gången jag träffade Hannah Widell vågade jag inte ens säga hej. hon svischade ut från vår poddstudio i ivrigt samspråk med vår reporter Johanna Ekström (som precis gjort den här intervjun) och jag hittade inget lägligt tillfälle att bryta in. Sen var hon plötsligt ute från redaktionen och min chans var borta.

Hannah Widell är annars en av de entreprenörer som jag är mest nyfiken på just nu. Naturligtvis helt av egoistiska skäl. För Hannah Widell driver inte bara Sveriges snabbast växande medieföretag (omsättningen i hennes olika bolag har gått från 0 till nära 100 miljoner kronor på bara några år). Hon är också Sveriges okrönta poddrottning.

Sedan 2012 gör hon succén Fredagspodden tillsammans med sin syster Amanda Schulman samtidigt som hon har poddar som Alex & Sigge, Veckans Bläcka och Zara Larsson i sitt stall hos Perfect media. Själv har jag precis dragit igång den största satsningen i Breakits korta historia – en daglig podcast.

Vi på Breakit har gett oss själva tre månader. Har inte Breakit Daily, som är namnet på vår podd, lyft då så stänger vi ner hela projektet. Fram till i onsdags var jag fortfarande osäker på om vår podd verkligen hade en framtid. Men så sprang jag på Hannah Widell igen – och denna gång försatte jag inga chanser. Nu skulle jag pumpa henne på konkreta tips på hur man bygger en riktigt stor och (viktigt!) lönsam podd.

Jag skulle överdriva om jag skrev att vi två hade ett långt och förtroligt samtal ute på Djurgården (det var faktiskt där vi möttes) men mötet gav mig ändå inre frid. Poddrottningens besked var nämligen rakt och konkret – har din podd över 15.000 lyssningar i veckan så är den etablerad i sin nisch. Jag andades tyst ut. Förra veckan hade Breakit Daily dryga 25.000 lyssningar. Hennes bästa poddtips håller jag för mig själv tills vidare av konkurrensskäl (några av dem kan du dock läsa i faktarutan till den här artikeln) men en annan sak kan jag avslöja redan nu.

Innan jag släppte iväg Hannah Widell till hennes väntande taxi kastade jag fram ett förslag:

”Du borde skriva krönikor på Breakit!”.

Hon tvekade möjligen en millisekund men sedan gav hon tummen upp. Nu hänger det bara på mig själv att sy ihop säcken – håll utkik!

Trevlig helg!

Veckans krängare: Stefan Lundell. Nu när poddrottningen Hannah Widell officiellt utnämnt vår podd till en succé måste jag såklart passa på att sälja in den en smula till potentiella samarbetspartners. Jag vill hävda att vi på ett helt unikt sätt hjälper våra kommersiella partners att snacka direkt med våra tiotusentals poddlyssnare. Kontakta mig direkt på stefan@breakit.se och ge mig chansen att dra pitchen!

Veckans siare: Breakit-reportern som i veckan fick en vänförfrågan på Facebook från Spotifys nordiska kommunikationschef Sofie Grant. ”Inom två månader kommer hon ha slutat på Spotify”, sade reportern tvärsäkert. I morse kom just det beskedet, på Resumé. Enligt den siande reportern tyder placeringen av den nyheten på att Sofie Grant nu ger sig in i byråvärlden, kanske startar hon eget med Spotify-miljoner från optionsprogrammen som startplåt?

Veckans flykt: Magnus Törnblom. Först var det Johan Gustafsson (tidigare kommunikationsdirektör på Bonnier) och idag var det dags för TV4:s presschef Magnus Törnblom. Spindoktorerna på Bonniers tv-verksamhet flyr Bonnier Broadcasting inför Telias övertagande. Istället har de båda landat på Klarna – som håller på att biffa upp sitt pr-maskineri rejält. Nyligen värvades också Johanna Nyman från prestigebyrån JKL, där hon jobbat med kommunikation kring företagsaffärer och börsnoteringar. Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski må kalla det för spekulationer, men bolagets kommunikationsavdelning skvallrar om att en börsnotering rycker allt närmare. Eller gör Klarna en Izettle – och säljer hela bolaget för en spektakulär prislapp?

Veckans stjärnvärvning: Olivia Lindström. Breakits eventavdelning växer så att det knakar och det senaste tillskottet är Olivia Lindström, som ska ratta Breakits event framöver. Första uppdraget blir Breakit retail tech den 14 november nästa vecka – kom och träffa henne och oss då!

Veckans bästa chans: Vässla. Snacka om generöst förstapris i vår och elscooter-bolaget Vässlas gemensamma tävling. Vinnaren får en elscooter värd 20.000 SPÄNN! Om du inte redan gjort det – in och tävla här!

 

Läs fler artiklar
LÄS MER