Sök

Fyndiq dubblar priset per såld vara: “Logiskt att genomföra”

Fyndiq

Fredrik Norberg, vd för Fyndiq. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Fyndiq har inte gjort sig populära bland e-handlare den senaste tiden. Och bättre lär det knappast bli med den nya prishöjningen.


På marknadsplatsen Fyndiq kan tusentals e-handlare sälja sina produkter. Bolaget grundades 2009 och bland ägarna finns bland annat Northzone och Industrifonden samt familjen Bonnier och H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Nyligen var Breakit i kontakt med ett tiotal e-handlare som vittnar om att Fyndiq försämrar villkoren, håller inne utbetalningar och stänger av småhandlare – utan förvarning.

Nu rapporterar E-handel.se om en ny prishöjning som inte lär göra “Nätets Ullared” populärare. Den 1 november höjdes avgiften som e-handlare får betala till Fyndiq för varje såld produkt från 5 till 10 kronor, på ett antal varor.

Det så kallade kategoripriset gäller oavsett vad den aktuella varan säljs för. Det innebär att den slår hårdast mot billiga produkter.

"Vi har nu nått en mognadsgrad när det gäller antal handlare och produkter även för de övriga produktkategorierna och därför är denna justering logisk att genomföra nu", skriver Fyndiqs vd Fredrik Norberg i ett mejl till Ehandel.se.

Han tillägger att det givetvis inte är en “önskad utveckling” för handlare som tillhandahåller varor med låga värden, men i de fallen är det upp till handlaren att höja priserna. 

Läs mer