Larmet: Tesla påstås mörka skador på fabriksarbetare

TeslaElbilarSäkerhet

Foto: TT / Unsplash

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Enligt företagets läkare anpassar Tesla vården efter behov, men tidigare anställda berättar att det finns en vilja att mörka antalet skador. Arbetare skickas till exempel till sjukhus med Lyft istället för ambulans.

Teslas bilfabrik i Fremont, Kalifornien har kring 10.000 anställda. På platsen finns också företagets egna medicinska klinik som ska ta hand om eventuella skador.

Nu visar en granskning från Reveal att anställda måste ha tillstånd för att ringa efter ambulans och att de sätts i arbete utan vård.

“Alla företag som jag har arbetat för vill hålla saker utanför protokollen. Men jag har aldrig sett någon göra det på bekostnad av att behandla patienten”, säger Anna Watson, läkarassistent vid kliniken som sparkades i augusti, efter att ha larmat om problemen.

Undersökningen från Reveal är en fortsättning på granskningen från i våras då det visade sig att Tesla inte rapporterat in skador på anställda vid fabriken.

Journalisterna har pratat med flera före detta anställda vid kliniken som berättar om problemen vid fabriken.

Bland problemen nämns ett förbud att ringa 112 utan de egna läkarnas tillstånd – något som skulle kunna bero på att den typen av vård hamnar i offentliga register. Vissa menade att det var en kostnadsfråga. Anställda skickas istället för ambulans med transporttjänsten Lyft till sjukhuset.

En ansvarig läkare för vårdföretaget som anlitats av Tesla berättar i intervjun att arbetarna inte alltid vet själva vad som är bäst. Det har skett ett kulturskifte sedan han anställdes på Tesla där anställda tidigare förväntade sig att tas ur arbete så fort de gick till kliniken.

Enligt läkaren rekommenderades Lyft till arbetare vars skador inte var livshotande. Dessutom ska skador systematiskt ha behandlats på sätt som gör att de inte behöver läggas in i protokollen och under nattskiften ska bemanningen vid kliniken ha varit dålig.

Dokument från förhandlingarna mellan hälsobolaget Access Omnicare och Tesla, som Reveal har fått tag på, visar att en minskning av antalet “protokollförda skador” var en prioritet för biltillverkaren.

Tesla har inte velat ställa upp på intervjuer eller ge några kommentarer på frågor från journalisterna i samband med undersökningen.

Läs mer