Sök

Sky kommer att begränsa spelreklam i nästa fotbollssäsong

SpelbolagSpelreklam

Manchester Uniteds mot Arsenal. Foto: Frank Augstein/AP/TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Framöver kommer det också bli ännu tuffare för spelbolagen. Från och med 2020 kommer Skys abonnenter själva att helt kunna välja bort att se spelreklam.

Tv-jätten Sky kommer att begränsa reklamutrymmet för spelbolag under nästa fotbollssäsong. Det rapporterar The Telegraph.

Under nästa säsong kommer endast en spelreklam att visas per reklampaus. Det är en väsentlig sänkning från dagens fyra.

Enligt tidningen drar Sky News in tiotals miljoner pund per år i just spelbolagsintäkter. Sky bedöms kontrollera halva marknaden, en marknad som bara i Storbritannien bedöms vara värd 200 miljoner pund per år.

Framöver kommer det också bli ännu tuffare för spelbolagen. Från och med 2020 kommer Skys abonnenter själva att helt kunna välja bort att se spelreklam.

Den brittiska tv-jätten är inte ensamma om beslutet. I Sverige har flera tidskrifter fattat beslut om att helt sluta med spelbolagsannonser däribland Göteborgsbaserade fotbollsmagasinet Offside.

Läs mer