Elon Musk har överlevt 2018 – nu talar han ut om tuffaste året hittills

Tesla SpaceX Tesla
Elon Musk har överlevt 2018 – nu talar han ut om tuffaste året hittills

Elon Musk, grundare och vd för Tesla. Foto: Charles Sykes/AP/TT

Johanna Ekström

Reporter

Tesla-chefen om sitt “självskadebeteende”, 120-timmarsveckorna, sömnmedicinen och varför Tesla behövs för att rädda världen.

Elon Musks twittrande har lett till rubriker i affärspressen mer eller mindre varenda dag det här året. Vissa saker har varit triviala, andra har påverkat aktiekursen på bolaget och lett till allvarliga konsekvenser. Som att han nu utreds av FBI och har tvingats bort som ordförande i Tesla.

Nu talar Elon Musk ut om det senaste året med techsajten Recodes grundare Kara Swisher. I intervjun berättar han bland annat om sina uttalanden om att Saudiarabien skulle köpa ut Tesla från börsen.

Men han berättar också om hur det har varit för honom personligen.

“Det här året har varit fruktansvärt. Det känns som jag har åldrats fem år. Det värsta året i hela min karriär, extremt smärtsamt”, säger han.

På frågan om varför han twittrar saker som han vet kan påverka Tesla negativt säger Elon Musk att det är lite som ett självskadebeteende.

“Min bror sa att ‘Okej, om du ska ägna dig åt självskadebeteende så behöver du väl åtminstone inte vrida om kniven efteråt’. Om du hugger dig själv i benet med en kniv, så behöver du verkligen inte vrida om kniven sen. Varför ska man göra det?"

Så varför gör då Elon Musk det trots allt värre för sig själv? Hans förklaring är att det inte är medvetet.

“Ibland är man under extrem press, man sover knappt någonting, och man gör misstag”, säger han.

Under året har Tesla haft svårt att leverera sin Model 3 på utlovad tid. Skälet till att bolaget ändå klarat sig igenom det, och överraskade med en positiv rapport i oktober, är enligt Elon Musk att alla på bolaget jobbat extremt hårt.

Det handlar om minst hundra timmar i veckan för alla anställda.

“Det fanns inget annat sätt att ta sig igenom det här på. Alternativet hade varit att Tesla hade dött”.

“Och Tesla kan inte dö. Tesla är extremt viktigt för framtidens hållbara transporter, och för att ta fram nya energikällor. Det är viktigt för allt liv på Jorden. Om vi inte löser miljöproblemen är vi alla fördömda”.

Själv har han jobbat runt 120 timmar per vecka i perioder.

“Jag har inte direkt räknat timmarna, men jag sov några timmar, jobbade, sov några timmar, jobbade. Sju dagar i veckan höll jag på så. Du blir lite knäpp om du jobbar 120 timmar i veckan. Nu är vi nere på mer normala 80 till 90 timmar, det är mer hanterbart”, säger han.

Hur har han klarat det?  Sömnpiller.

“Om du är superstressad så kan du inte sova. Då kan du välja; antingen sover du ingenting och så fungerar inte hjärnan dagen därpå. Eller så tar du någon form av sömnmedicin.

Nu är dock Tesla, och Elon Musk, ute på andra sidan menar han.

“Det går rätt bra för Tesla nu. Vi har en rätt bra position nu. Jag vill inte låta självgod… men fram till september ungefär så handlade det konstant om att:  ‘Om vi inte löser det här nu så kommer vi gå under’. Nu är vi inte längre i den stirra döden i vitögat-situationen”, säger han.

“Jag har förmodligen förstört en rad nervceller under den här processen, att driva både Tesla och SpaceX samtidigt är väldigt tufft. Vi slåss med stora och extremt konkurrensinriktade biltillverkare. De gör väldigt bra bilar och de har gjort det under en lång tid. Mercedes, Audi, BMW, Lexus… Samtidigt är den amerikanska historien full av biltillverkare som gått i konkurs. De enda som klarat sig är Tesla och Ford. Det är absurt att Tesla finns kvar”, säger han

Läs fler artiklar
LÄS MER