Sök

HUI:s vd Jonas Arnberg om handeln: "Då förändras allt"

Svensk HandelHUI Researchhandel

HUI:s vd Jonas Arnberg. Foto: Nora Lorek/TT/Tomas Oneborg/SvD.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Är det matkassarna som bör fruktas istället för Amazon?

Under förra veckan kom beskedet att klädkedjan Odd Molly bommar igen två tredjedelar av sina butiker. Det tidigare lönsamma bolaget minskar omsättningen och har sjösatt ett åtgärdsprogram.

Kort därinnan gick lågpriskedjan Club Xprs i konkurs efter en misslyckad satsning på att kombinera stora volymer med väldigt låga priser.

Butiksdöden, och handelns digitalisering, är en trend vi ser inom flera branscher. Inom modebranschen har H&M kommit att symbolisera hur traditionella aktörer nu kämpar med att ställa om mot digitalisering.

Jonas Arnberg är vd på HUI Research som ägs av Svensk Handel och arbetar dagligen med konsultering och forskning relaterat till handel.

Han konstaterar att allt fler aktörer ser över sina butiksnät.

”Det är ett av de vanligaste jobben vi gör nu. Var de ska ligga, hur stora de ska vara, och då drar man ofta ned på butiker”, säger Jonas Arnberg.

I Svensk Handels rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” från i maj i år framgår det att var sjunde butik inom modehandeln försvunnit under de senaste sex åren. Ännu snabbare har det gått inom elektronik där var femte butik försvunnit och inom sporthandeln är siffran var sjätte butik.

Samtidigt ökade antalet e-handelsföretag med 5000 stycken under samma period, enligt rapporten. 

HUI slår fast att modehandeln är mitt inne i en period av förändring med kraftig tillväxt på nätet. Jonas Arnberg säger att klädindustrin befinner sig i en klassisk brytpunkt där ungefär 15 procent av försäljningen går via nätet.

“Det är ungefär då tillväxten flyttar till nätet. Nu börjar aktörer agera på det och därmed ser man över sitt butiksnät". 

Ska vi tro HUI-vd:n är det stora trumfkortet inte spelat än – det  som kan rita om spelplanen totalt.

Vi människor är beroende av att äta  och våra regelbundna turer till livsmedelsbutikerna har gjort matbutikerna till självklara ankare i stadsplaneringen. Det har lett till att andra verksamheter etablerat sig i närhet av matbutikerna för att gynnas av tillströmningen av människor.

Med onlinehandeln och matkassar till dörren vänds det på ända.

”Om några procent av maten flyttar till nätet går trafiken till köpcentrum ned kraftigt. Då förändras allt”, säger Jonas Arnberg. 

Nyfiken på vad som är hetast inom retail- och- e-handels just nu? Kolla in vårt event Retail tech 2018. 

Läs mer