Techsajten The Verge rapporterar att den amerikanska dagstidningen lanserar en ny app med namnet NYT VR i November. Med den ska läsarna kunna ta del av videodokumentärer där de sugs in i den virtuella verkligheten.
I samband med lanseringen skickar tidningen ut ett par VR-brillor av typen Google Cardboard till alla sina papperstidningsprenumeranter. I förra veckan meddelade ledningen av tidningen har cirka en miljon prenumeranter på papperstidningen. New York Times har dessutom ytterligare en miljon prenumeranter på det renodlat digitala erbjudandet.
Googles Cardboard-headset får genom mediejättens lansering en flygande start.
Men man ska komma ihåg att det är en lågprismodell. I takt med att tidningens app och mediebranschen i övrigt följer efter kan det betyda att tittarna börjar vända sig till svenska startups som Moggles och Evomade när de tröttnar på Googles pappvariant av ett VR-headset.
Sverige ligger även långt fram på innehållssidan. Bland annat har reportagesajten Blank Spot Project gjort en VR-dokumentär från Myanmar. Dessutom börjar TV4 nu testa att filma sångprogrammet Idol med VR-kameror. Det kan verka som att Breakits spaning om att 2016 blir VR-bolagens stora år håller.