New York Times blir först ut av mediejättarna - lanserar VR-app

Breakit - New York Times blir först ut av mediejättarna - lanserar VR-app
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I november släpper en av världens största tidningar en virtual reality-app. Det kan vara goda nyheter för svenska VR-startups.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Techsajten The Verge rapporterar att den amerikanska dagstidningen lanserar en ny app med namnet NYT VR i November. Med den ska läsarna kunna ta del av videodokumentärer där de sugs in i den virtuella verkligheten.

I samband med lanseringen skickar tidningen ut ett par VR-brillor av typen Google Cardboard till alla sina papperstidningsprenumeranter. I förra veckan meddelade ledningen av tidningen har cirka en miljon prenumeranter på papperstidningen. New York Times har dessutom ytterligare en miljon prenumeranter på det renodlat digitala erbjudandet.

Googles Cardboard-headset får genom mediejättens lansering en flygande start.

Men man ska komma ihåg att det är en lågprismodell. I takt med att tidningens app och mediebranschen i övrigt följer efter kan det betyda att tittarna börjar vända sig till svenska startups som Moggles och Evomade när de tröttnar på Googles pappvariant av ett VR-headset.

Sverige ligger även långt fram på innehållssidan. Bland annat har reportagesajten Blank Spot Project gjort en VR-dokumentär från Myanmar. Dessutom börjar TV4 nu testa att filma sångprogrammet Idol med VR-kameror. Det kan verka som att Breakits spaning om att 2016 blir VR-bolagens stora år håller.

Läs fler artiklar
LÄS MER